Hej.

Min rikthyvel har tidigare stått på en snickeriutbildning. Den har en vanlig grön/röd på/av motorskydd och före denna sitter en något osmidig stor box med nödstopp som man måste nollställa med nyckel. Den tappades dock bort av någon tidigare ägare så boxen är uppbruten varpå man får ”gå in” och nollställa lite mera manuellt varje gång man haft inne stoppen. Har länge tänkt ta itu med detta och nu börjar det bli dags. Tänkte mig nån liten smidig enklare box med endast svamptrycke med vridåterställning som jag har på planhyvel, bandsåg mm.

Har förut fått hjälp av en löst bekant elektriker och tänkte därför införskaffa knappen ifråga för att underlätta bytet när det faller sig på. Är denna för mitt ändamål? Hyveln är 3fas på 2.2kW.

Öppen gul och svart nödstoppbox med tydliga terminaler och nollställningsmekanismer, mot blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tackar på förhand
 
Tål den strömmen så ska den funka.
 
Vad ska jag kika efter för att veta säkert? :)
 
Det låter på din beskrivning som om nödstoppet är inkopplat på matningsledningen och alltså bryter motorns belastningsström. Men du kanske inte menar så med "före"? Så brukar man inte koppla in nödstopp, utan de kopplas in på en styrledning. Så andra frågan är vad för slags motorskydd du har, ett mekaniskt eller en kontaktorstyrt.
 
Observera att Nödstoppet på bilden i inlägg #1 har 2 brytande och 1 slutande kontakt.

Sitter det en skolnödstoppslåda med nyckelåterställning så är det väl en lite komplicerad lösning, men det borde väl räcka att koppla förbi, koppla bort, nyckelåterställningen?
 
Jag ska knäppa lite bilder och försöka visa lite bättre (y)
 
Såhär ser det ut..

Överblick
Industriell maskins på/av omkopplare och nödstoppsknapp på en verkstadsgrön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På/av knapp
Öppet elskåp med en PKZM 1-6 motorbrytare, på/av-knapp och nödstopp synligt bland kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nödstopp
Öppen eldosa med kabelanslutningar, brytare och ett rött nödstopp längst ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan koppla din nya stoppknapp i serie med en av de röda trådarna i motorskyddets underspänningsutlösare. Det är boxen du kallar "På/av knapp" du ska utgå från och dra till dit du vill sätta stoppknappen.

Det är enkelt gjort och blir vettigt så kan du ta bort kontaktorn "Nödstopp" helt och hållet sen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Okej. Låter bra. Det tekniska kring detta överlåter jag åt elektrikern. Vill egentligen bara se till så det ligger en knapp här när han har vägarna förbi. Hur tar jag reda på om knappen i första inlägget passar för ändamålet? Och om inte, vad tittar jag efter för specifikationer om jag ska leta annan nödstopp? Tack för eran info :)(y)
 
Knappen passar bra till det du behöver inget annat mer än lite kabel mellan och några förskruvningar.
 
Många tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.