Såg idag till min förskräckelse att lampan på frysboxen inte lyste grönt som den brukar. Enligt instruktionsboken är det en kontrollampa som ska lysa grönt när frysen är igång. Frysen är dock igång och brummar som den brukar. Instruktionsboken säger då att kontrollampan är trasig och att man ska kontakta service för byte av den. Men vad fasen, själv är bäste dräng och nog borde man kunna byta den själv, eller? Frysen är en Whirlpool ca 6 år gammal.
 
Det borde gå att byta själv.
Vilken modell är det?
Bilder?
Finns det några skruvar vid panelen?
Går det att komma åt panelen underifrån eller från någon lucka/galler bredvid panelen?

Kontrollera så att det är spänning fram till kontollampan.
Beroende på typ av indikering så byter man bara glimlampan/dioden eller hela indikeringsenheten.
 
A
Ja ge oss service numret 85**********
En del lampor går att byta styckvis.
En del byter man hela kortet.

Special lampa flourserande förstås

Långt i från alla anser att kostnaden för lampan är i paritet med nyttan...
 
Servicenummer 8549 621 01030.
Klart att det finns en ekonomisk smärtgräns för när jag tycker det är värt att åtgärda felet istället för att leva med det, men det får jag ta ställning till när jag vet lite mer om förutsättningarna för bytet.
 
A
Den gröna är det den till höger eller vänster?
3503 481913448519 Pilot lamp neon
3505 481913448513 Pilot lamp

Alltså de går att byta utan problem det är ju boxen på baksidan och när man tittar så blir det rättså självklart
Lika enkelt som att byta termostaten

Kostar väl ca 160.-
 
Det finns tre lampor på boxen, från vänster till höger är det:
Röd lampa - lyser vid för hög frystemperatur
Grön lampa - lyser vid normal drift (om lampan hade varit hel förstås...)
Gul lampa - lyser när snabbinfrysningsfunktionen är inkopplad

Får man tag på lampan via en vitvaruhandlare eller ska man beställa själv?
 
A
gör det som är enklast

om det är lampan i mitten tror jag att det är det nedre artikelnumret
481913448513
 
Tack, får se hur jag gör. Nu efter några dagar känns det som om jag kan leva med att den är trasig.
 
MultiMan
Min gick sönder efter 3-4 år. Boxen är snart 15 år nu och det har inte stört mig.
 
Jag hade precis kommit till slutsatsen att jag kan leva med en trasig kontrollampa. När jag senare skulle hämta lite kött från frysboxen så lyser lampan igen??? Möjligtvis med ett något svagare sken än innan, men den lyser iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.