Hej

Min Intenoswitch (XG6746) från Svenska Stadsnät / Open infra har dött. Har testat att byta nät-agg, testade med grannens identiska och den är stendöd. Ser inget uppenbart bränt inuti.

Fibern kommer in i huset till en SFP-modul som är inpluggad i switchen. Funkar det att köpa tex en sådan här
TP-Link MC220L | Dustinhome.se eller Ubiquiti U Fiber UF-AE | Dustinhome.se och koppla in SFP-modulen istället?
 
Testa att felanmäla hos operatören. När min fiberconverter tappade alla inställningar så skickade de ut tekniker som bytte den utan extra kostnad.
 
Ellagård Ellagård skrev:
Hej

Min Intenoswitch (XG6746) från Svenska Stadsnät / Open infra har dött. Har testat att byta nät-agg, testade med grannens identiska och den är stendöd. Ser inget uppenbart bränt inuti.

Fibern kommer in i huset till en SFP-modul som är inpluggad i switchen. Funkar det att köpa tex en sådan här
TP-Link MC220L | Dustinhome.se eller Ubiquiti U Fiber UF-AE | Dustinhome.se och koppla in SFP-modulen istället?
Är det inte enklare att felanmäla till nätägaren så du får en ny CPE? Nu vet jag inte hur OpenInfra jobbar (eller, jo det vet jag nog) men hos de flesta andra nätägare tillhör konvertern nätägaren eller kommunikationsoperatören så de brukar byta ut den kostnadsfritt.

För att svara på din fråga så tror jag inte att det kommer funka med de länkade produkterna. Många nätägare använder samma hårdvara (Inteno) men det är olika konfiguration i dem.
 
Jag har inget serviceavtal med Open Infra (detta har diskuterats rätt ordentligt förra året, då de gick ut med mycket diffusa fakturor för serviceavtal) och vill därför undersöka alternativ lösning först.
 
Ellagård Ellagård skrev:
Jag har inget serviceavtal med Open Infra (detta har diskuterats rätt ordentligt förra året, då de gick ut med mycket diffusa fakturor för serviceavtal) och vill därför undersöka alternativ lösning först.
Jo, de har lite ovanliga affärsmetoder. Men du måste väl kunna felanmäla och få en ny CPE utan att bli tvingad att skriva på ett serviceavtal?

Men en Inteno kostar inte många hundralappar så även om du måste betala för en ny från Open Infra så ska den inte kosta så mycket, om de inte har enorma påslag på priset.
Någonstans ligger det ju också i deras intresse att du kan använda din anslutning, kan du inte göra det så får dom ingen löpande intäkt.
 
Jag har felanmält samt efter frågat pris på ny men deras kundtjänst verkar inte så snabba...
 
Som jag misstänkte... obligatoriskt hembesök i pandemitider á 1800 + 1000 för boxen.
 
Jag väckte liv i min Inteno burk, dock annan modell. Mätte inkommande spänning som vid påslag gick ner till 0 pga kortis i burken. Tog bild med värmekameran och kunde då se var det blev varmt, en effekttransistor för drivningen av USB portarna vilka jag inte nyttjar. Sprättade bort transistorn och allt började funka igen, utom USBn då.

 
  • Gilla
hillevitte och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ellagård Ellagård skrev:
Hej

Min Intenoswitch (XG6746) från Svenska Stadsnät / Open infra har dött. Har testat att byta nät-agg, testade med grannens identiska och den är stendöd. Ser inget uppenbart bränt inuti.

Fibern kommer in i huset till en SFP-modul som är inpluggad i switchen. Funkar det att köpa tex en sådan här
TP-Link MC220L | Dustinhome.se eller Ubiquiti U Fiber UF-AE | Dustinhome.se och koppla in SFP-modulen istället?
Du kan köpa ny på Tradera för någon hundralapp.
Det funkar att köra unifi eller edgerouter annars om du föredrar det.
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Skicka PM så ska det nog gå att ordna en lösning åt dig.
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Nu funkar det igen, fick hem TP-linken jag länkade till ovan, pluggade in SFP:n i den och sedan var det bara att åka. Vi kör inte TV och telefon via bredband, så tappar ingen funkionalitet. Open Infra har fortfarande inte hört av sig...
 
  • Gilla
Thomas_D och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått sådär, några år senare? Funkar det ännu? Sitter i samma sits.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Hur har det gått sådär, några år senare? Funkar det ännu? Sitter i samma sits.
Vem frågar du, min Inteno har funkat klanderfritt sen operationen ovan.
 
TeroM TeroM skrev:
Vem frågar du, min Inteno har funkat klanderfritt sen operationen ovan.
Frågar TS (Ella) som köpte en TP och bytte ut intenon och där det började funka.
 
Ja, har funkat utan problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.