Har en hängränna med stort hål i på ena långsidan av den fristående carporten/förrådets tak. Hängrännan är i plast och troligtvis monterad i samband med nybyggnationen mitten 80-tal. Tänkte byta ut denna (hela rännan på den sidan av taket) mot en ny i plåt. Det bör väl inte vara några problem?

Något särskilt jag bör tänka på?

Särskilda märken att akta sig för (dålig kvalitet) eller satsa på (bra kvalitet, minimalt med underhåll)?
 
Puffar lite

Det är 10m plastränna där idag. Är det bara att byta ut mot plåtränna? Jag gissar att även rännskarvar och stuprör behöver bytas då. Något annat att tänka på?
 
Hur är krokarna fästa? Kan bli lite invecklat om dom är fästa under takfotsplåten. För övrigt så har Plannja väldigt fina instruktioner som jag rekommenderar på deras hemsida.
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Det är svårt att se ordentligt men jag tror inte de är fästa under takfotsplåt. Vi skulle behöva lägga om taket på carporten oavsett men hade tänkt ta det i sommar. Hålet i hängrännan vill vi dock åtgärda direkt eftersom det är stort och är precis vid en smal passage upp till huset så man inte kan undvika att bli blöt om man ska upp till huset från gatan när det regnar.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behåll krokarna och byt rännan.
 
pelpet skrev:
Behåll krokarna och byt rännan.
Det funkar även om man byter från plast till plåt?
 
Om du ändå ska lägga om taket i sommar, går det inte att göra en nödreparation tills dess?
T ex limma fast en bit takpapp över hålet?
 
Oldboy skrev:
Om du ändå ska lägga om taket i sommar, går det inte att göra en nödreparation tills dess?
T ex limma fast en bit takpapp över hålet?
Det kanske det gör. Ska kolla upp och testa!
 
Gör inte behålla kroken om man byter från plast till plåt!
 
Silvertejp i hängrännan en torr och solig sommardag borde räcka. Eller silvertejp på utsidan och en fet silikonblaffa som smetas ut på insidan.
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.