Är inne på min tredje osram nu och känner att jag behöver testa någon annan model
Den driver tre halogenspottar (3 x 30)
Dimbar

Någon som har tips på ersättare?
 
  • Dimbar elektronisk transformator av märket Osram för halogenspottar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Menar du att 3 st gått sönder på kort tid? Det är inte normalt alls och det lär troligen inte hjälpa att byta märke.

Hur sitter den monterad och vad har felen varit?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är du säker på att de verkligen är trasiga? En del sådana transformatorer har säkerhetsfunktion som löser ut vid för hög temperatur, överbelastning, överspänning osv. Det skyddet återställs genom att bryta strömmen helt en stund. Alltså inte bara stänga av med ex. dimmern, utan bryta med säkringen i centralen eller huvudbrytaren.
 
Byt till LED Belysning. 3X30W är i dagens läge en massa energi.
Du får lika mycket ljus men bara 1/10 av effekten/värmen och därmed problem med hållbarhet.
Så leta efter LED som passar i armaturen och en modern dimmer t.ex. PLEJD
 
Transformatorn sitter på vinden se bild, det kommer ström fram till den men inte från den som det ser ut (se bilder)
Har testat att slå från automatsäkringen för den några minuter och sedan på igen men ingen förändring, alla tre spottarna är släckta, kan det vara så att transformatorn går sönder av överbelastning eller liknande?
Har haft detta exemplaret i cirka tre månader och den har fungerat utmärkt tills nu

Jag har plejd-dimmer idag men antar att jag behöver byta till en led-transformator om jag skall byta till dimbara led-ljuskällor?
 
  • IMG_9646.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9641.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9642.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan MultiMan skrev:
Menar du att 3 st gått sönder på kort tid? Det är inte normalt alls och det lär troligen inte hjälpa att byta märke.

Hur sitter den monterad och vad har felen varit?
H highstream skrev:
Transformatorn sitter på vinden se bild, det kommer ström fram till den men inte från den som det ser ut (se bilder)
Har testat att slå från automatsäkringen för den några minuter och sedan på igen men ingen förändring, alla tre spottarna är släckta, kan det vara så att transformatorn går sönder av överbelastning eller liknande?
Har haft detta exemplaret i cirka tre månader och den har fungerat utmärkt tills nu

Jag har plejd-dimmer idag men antar att jag behöver byta till en led-transformator om jag skall byta till dimbara led-ljuskällor?
Löste det genom att byta transformatorn till en kopplingsbox med wago så det blev 220 ner till spottarna och där sitter nu nya LED-spottar

Fungerar perfekt 🤩
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.