Har en vägghängd toastol av modell IFÖ sign eller spira.
Toasitsarna (på båda toaletterna) sitter helt löst och behöver skruva åt, alt byta.
Problemet är att hela ”fronten” är helt täckt och de måste skruvas underifrån. Helt omöjligt att komma åt.
Någon som känner till detta problem och har en lösning?
 
Krilleman
Nej, Sign/Spira har du?

Lägg upp en bild så vi förstår hur du menar!

Sign:

1625027.jpg
Sign Art:
bild_4_7856941.jpg
Spira:
96838if--6275jpg.ashx

Spira Art:
923946245translitenjpg.ashx
 
Ok, här kommer bild :)
 
  • Väggmonterad toalett i ett badrum med vita kakelväggar och mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drar du inte sitsen bara rakt upp på den?
 
Krilleman
Ser ut som en "sign art"

Har du traditionell spolkant (runt hela porslinsguden) eller utan spolkant invändigt?

Då kan denna video vara upplysande hur den sitter fast:

 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det är med traditionell spolkant. Det finns dels fästen för själva sitsen, som skruvas uppifrån. Men själva fästena (det alltså dessa som sitter löst) måste dras åt underifrån.
Har googlat och googlat för att hitta en bra video eller instruktion för den delen men inte hittat.
Känns ju osannolikt att man ska behöva demontera hela stolen för att spänna fästena?
 
Nja. Anmärkte på detta på 2-års besiktning. VVS-killen fattade inte hur han skulle göra så dom beställde nya sitsar som man trycker i uppifrån. Känns som en mycket konstig konstruktion från början.
Lycka till!
 
O OGN skrev:
Det är med traditionell spolkant. Det finns dels fästen för själva sitsen, som skruvas uppifrån. Men själva fästena (det alltså dessa som sitter löst) måste dras åt underifrån.
Har googlat och googlat för att hitta en bra video eller instruktion för den delen men inte hittat.
Känns ju osannolikt att man ska behöva demontera hela stolen för att spänna fästena?
Hej OGN, har samma bekymmer tror jag. Precis köpt ett hus och ska byta sits men det finns inget att skruva på. Lyckades någon lista ut hur man gör för att byta sits?
Den nya har en liten låsning med insex nyckel men det saknas på den gamla.

Mvh Magnus
 
  • Vit toalett med stängt lock på hexagonalt mönstrat golv, bredvid en toalettborste. Magnus frågar hur man byter den gamla toalettsitsen som saknar låsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad toalettstolssitsfäste monterat på en vit toalett, utan synlig skruvanordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mbjorkq Mbjorkq skrev:
Hej OGN, har samma bekymmer tror jag. Precis köpt ett hus och ska byta sits men det finns inget att skruva på. Lyckades någon lista ut hur man gör för att byta sits?
Den nya har en liten låsning med insex nyckel men det saknas på den gamla.

Mvh Magnus
Hej

Dra rakt upp bara.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H Hjulberg skrev:
Hej

Dra rakt upp bara.
Hej Hjulberg:
Går inte då det inte är varianten med snabbkoppling. Är skruvad underifrån på något konstigt sätt.
 
Samma problem här. Har en Ifö Spira Art som jag vill fästa sitsen underifrån på. Men det enda som funkar år ju "QuickRelease" eftersom jag inte kommer åt underifrån. Nån som kommit på en lösning?
 
R rymdgreven skrev:
Samma problem här. Har en Ifö Spira Art som jag vill fästa sitsen underifrån på. Men det enda som funkar år ju "QuickRelease" eftersom jag inte kommer åt underifrån. Nån som kommit på en lösning?
Går inte. Jag har bokat en VVS are som ska komma och montera ner hela toan från väggen eftersom sitsen är monterad underifrån innan toan sattes på väggen😂. Har varit i kontakt med IFÖ och andra men har givit upp 😩
 
Mbjorkq Mbjorkq skrev:
Går inte. Jag har bokat en VVS are som ska komma och montera ner hela toan från väggen eftersom sitsen är monterad underifrån innan toan sattes på väggen😂. Har varit i kontakt med IFÖ och andra men har givit upp 😩
Gräsligt. Hittade vipp-pluggar i Geberits äldre reservdelskatalog,men inga nya. Borde gå att hitta tycker jag. Har skickat supportfråga till dem nu. Återkommer om jag hittar något!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.