Tjo!

Ska byta toastol och vill samtidigt byta det existerande vattenröret mot en slang (+ avstängning). Vore otroligt tacksam om någon kan berätta exakt vilka delar jag behöver köpa för att få ihop det? Biltema, Jula, Comfort och XLBygg finns i närheten.

Vattenrör och avstängningsventil vid en toalettstol mot bakgrund av blått mönstrat kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W
Det enda du behöver är en G15xG15 slang i korrekt längd. Toalettstolen bör levereras med ventil om du inte köper något julaskräp eller liknande, de har jag ej koll på. Du lossar muttern som går från kopplingen ur väggen och sätter slangen istället för röret. I andra änden sätter du helt enkelt slangen mot ventilen som medföljer toaletten.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Det enda du behöver är en G15xG15 slang i korrekt längd. Toalettstolen bör levereras med ventil om du inte köper något julaskräp eller liknande, de har jag ej koll på. Du lossar muttern som går från kopplingen ur väggen och sätter slangen istället för röret. I andra änden sätter du helt enkelt slangen mot ventilen som medföljer toaletten.
Super, tack!

Så jag ska inte behöva någon adapter eller specialbeslag för att få slangen tät mot röret som kommer ut ur väggen? Min upplevelse av allt rör-relaterat är annars att allt är standard förutom grejerna i mitt hus. :p
 
W
Nej, det ska passa utan problem i detta fall. Du behåller alltså "vinkeln" som kommer ut ur väggen och lossar bara den övre muttern på kopplingen. Där passar en slang med packning.
 
Är det inte klämringsände i väggbrickan så att det finns risk att packningen skär? I så fall kan det vara lämpligt att hitta en planadapter som passar.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Det är en gammal halvkoppling mot vinkeln i väggen så det ska vara plan yta på den.
Ska man vara lite petig så bör man sätta den nya ventilen på vinkeln i väggen och slangen därefter.
En tumregel är att alltid ha ventil före slang.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är en gammal halvkoppling mot vinkeln i väggen så det ska vara plan yta på den.
Ska man vara lite petig så bör man sätta den nya ventilen på vinkeln i väggen och slangen därefter.
En tumregel är att alltid ha ventil före slang.
Oki! Hur ser man egentligen skillnad på en halvkoppling och en klämringskoppling (monterade)?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Oki! Hur ser man egentligen skillnad på en halvkoppling och en klämringskoppling (monterade)?
Erfarenhet.
Om man har varit i branschen i många år och inte bara jobbat med nyinstallationer så lär man sig känna igen även gammalt material från förr.
Nya halvkopplingar skiljer sig också utseendemässigt från klämrings-dito så där är det inga konstigheter.
I detta fallet sitter det en likadan mutter upp mot wc-ventilen och där är det en plantätning, så det är givet hur det ser ut i andra änden.
Dessutom så hade man sällan (aldrig) vinklar med klämring i vägganslutning på den tiden detta monterades.
Det ser ut som det är en typ av bogårdsvinkel som sitter gängad i väggen.
 
  • Metallisk bogårdsvinkel med gängade anslutningar för rörinstallation.
  • Gilla
BjörnKraft och 2 till
  • Laddar…
Med andra ord så ser man det inte :) Inte bara på kopplingen i alla fall om man inte drar slutsatserna som du gjorde.

Men om vi tar en Vatette kromad kopplingsdel som kan användas både som slätände och klämringsände. Och muttern är väl samma för halvkoppling och klämring? Ser man skillnad då?

Kromad Vatette kopplingsdel bredvid en klämringsände, används i VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Med andra ord så ser man det inte :) Inte bara på kopplingen i alla fall om man inte drar slutsatserna som du gjorde.

Men om vi tar en Vatette kromad kopplingsdel som kan användas både som slätände och klämringsände. Och muttern är väl samma för halvkoppling och klämring? Ser man skillnad då?

[bild]
Man ser det i första hand på vilken detalj den ansluter mot, men det är faktiskt skillnad på muttrarna. Halvkopplingens är lite mer nersvarvad så det blir en kant där röret går in.

Kromad halvkoppling och en mässingsmutter med nersvarvad kant. Nersvarvad mutter med kant för rörförbindelse, polerad metallfinish.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man ser det i första hand på vilken detalj den ansluter mot, men det är faktiskt skillnad på muttrarna. Halvkopplingens är lite mer nersvarvad så det blir en kant där röret går in.

[bild] [bild]
Det var därför jag försökte välja en anslutande kopplingsdel där man kan sätta vilket som. Men där ser man, det fanns en liten skillnad på muttern man kan upptäcka med god materialkännedom. Tack för prima upplysningar, nu kan man lite mer!
 
  • Gilla
BjörnKraft och 2 till
  • Laddar…
W
L lordi skrev:
Det är en gammal halvkoppling mot vinkeln i väggen så det ska vara plan yta på den.
Ska man vara lite petig så bör man sätta den nya ventilen på vinkeln i väggen och slangen därefter.
En tumregel är att alltid ha ventil före slang.
Det låter komplett onödigt att sätta wc-ventilen innan slangen. Inget jag någonsin sett eller gjort. Eller tänker du att han ska ha dubbla ventiler till wc?
 
Slang har en begränsad livslängd och då kan det vara bra att kunna stänga före slangen när den sprungit läck.
Protte
 
  • Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
W
prototypen prototypen skrev:
Slang har en begränsad livslängd och då kan det vara bra att kunna stänga före slangen när den sprungit läck.
Protte
Jag hade fortfarande inte satt två ventiler efter varandra. I så fall skippa wc-ventilen och gänga ut nuvarande koppling mot en vinkelventil. Men det är att skapa onödigt mycket jobb för något som egentligen är väldigt enkelt.
 
Måste ju finnas miljoner sanitetsgrejer därute monterat med slang utan ventil före?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.