Ska byta min gamla Ido-toastol. Tänkte ta in någon som gör det åt mig. Vad är rimligt pris att betala för toastol och jobbet? Har som sagt ingen aning så är nog lätt att lura.
 
T
Toastol kostar allt ifrån 1000-2500 kr om man köper det själv. Om du köper av en "röris" kostar det nog 3000-4000 kr.

Om du inte har tummen mitt i handen så bör du klara av att byta en toastol själv då det är väldigt enkelt.
 
Vi håller på med relining i vår förening nu och i samband med det plockas den gamla stolen av. Om man vill ha en ny Ifö Sign ditsatt istället kostar det 3250 kr inkl moms.

/John
 
Antagligen för att de då redan är på plats så jag skulle gissa på närmre 4000:- om man ska ha en vvs-kille att komma dit med en stol samt byta ut den gamla...
 
kompisen köpte en just en IFO Sign på jula för ca 1200:- för 2 veckor sedan. Var visst en utgående variant för året. Han lyckades byta på egen hand trots ingen tidigare vvs kunskap och obefintligt snickarvana.

4 skruvar, en gummimuff och lite transparent silikon, + kunna skruva av loss/dit en R15 anslutning. (kolla så du har en avstängning före toaletten)
 
Tänkte ändå att det är smidigare att låta någon göra det, om det nu är så lätt. En hantverkare jag pratade med idag, sa att stolen kostade 3000, han kunde tänka sig att göra det för 2000. Så totalt 5000, tyckte jag va lite dyrt.

Sa att stolen skulle va av rotmodell för att täcka gamla hål, i brist på kunskap kunde jag inte säga emot. Han sa också att den va tvungen att va av samma märke som den gamla, är det så?
 
I äldre hus kan avlopps uppsticket vara ett högt gjutjärnsrör som man ogärna byter. Men dom wc stolarna är inte dyrare än andra. Mellan stolen och röret sätter man en gummimuff som tätar. Alla dom här grejorna finns på vanliga byggvaruhus som beijer, k-rauta, bahaus osv.

Samma märke. nej. verkligen inte.

Men visst smidigast för dig är ju att låta honom göra det, då behöver du inte fundera, Men svårt nej. laga en punka på en cykel är svårare.

/benny
 
Vad menade han med en rot toastol?
 
rot = Renovering,Ombyggnad, Tillbyggnad.

samlingsbegrepp inom hanterkare för både material och skatteavdrag.
 
kan förstå rörmokaren varför ska ha åka på ett jobb för hundralappar. Klart han klämmer till med 2000 för att känna att det är värt att ens åka dit. Jag tror du klarar det själv du behöver inte ens skruva fast stolen så det räcker med att silicona fast den och sedan låta det torka 1dygn innan du använder den. Bodde du i Uppsala kunde jag hjälpt dig.
 
Synd, bor i Göteborg. Vill bara att det ska bli rätt gjort, förstår också honom klart han vill ha betalt.
 
jo, men ring runt till lite rörmokare så kanske någon kan göra det på lunchen för lite matpengar.
 
KarinC skrev:
Vad menade han med en rot toastol?
Han menar en stol med större fot som täcker de gamla skruvhålen.
 
Lyd ett gott råd: Då du verkar redan ha beslutat dig, ta killen som kan stå för sitt erbjudande. Att fortsätta försöka hitta någon som gör det för mindre är spill av din egen tid, du lär inte hitta någon. Alternativt, alla kan göra det, men ingen dyker upp. Rörmokare är som alla andra hantverkare, de har sitt eget liv, och kommer skjörta upp dig vid minsta chans, även de som framstår som din vän. Så, stol=3000, arbete=2000, inte plats för mycket missförstånd. OBS, inga pengar i förskott!!!
 
borde hon inte ha rätt til rotavdrag på utfört arbete också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.