Hej jag håller på att fixa till våran toalett och skall byta gjutjärnet till en ny klossettanslutning 110mm i plast. denna skall jag skarva i stammen nere i källaren med en gumminippel allt detta är jag nog rätt med eller? Nu till det bökiga jag har idag en avlufftning som gåt från gjutjärns röret bakom toaletten upp till en huv ute på taket allt detta i gjutjärn men jag vill byta ut allt till plast...

Vilken dimension skall en avlufftning ha?
Vad för rör använder jag till avlkufftningen?
Var ska jag skarva på den på avloppet?
Finns det speciella klosettanslutningar med uttag för avlufftningen?

Stammen sitter vertikalt under toaletten i källaren alltså inga problem att komma åt för skarvning till plast där..( jag skall byta denna stam så småningom oxå fram till utloppet ur huset där det redan är helt ny stam ut till trekammarbrunnen..
Detta är i en villa....

Extremt tacksam för tipps.... och svar på mina frågor
 
Avluftningen ansluter du så nära toaletten det är praktiskt möjligt med ett vanligt T eller Yrör, rördimmension 75 - 110 mm plast.

Prototypen
 
Har din avluftning fungerat tidigare, använd samma dimension på röret. Om gjutjärnsrören är 4" använd 110 plaströr i fortsättningen. Att reducera till 75 mm rör kan i vissa fall orsaka problem.
 
Tackar för svaren .. Avloppsröret är 4" och det till avlufftningen är lite mindre skulle tro 3" så då borde väl jag köra med 75mm vå?
Kan jag koppla in toastolen direkt i y röret ?? måste jag inte sätta yröret nedanför och sedan en klosettkoppling före toaletten?
 
Det brukar vara anslutning till 110 RÖR så om du stoppar i en bit rör i Y röret så ska det väl gå ihop.

Protte
 
Ok så man måste inte ha någon klossettspecialrör precis innan toan?
Hur långt över färdigt golv skall röret sticka upp?
Hur långt från väggen är standardmåttet?

Tack..
 
Klosettspecialaren trycker du ner i 110 röret som ska vara x mm över golvet.
Avståndet från väggen beror om du vill städa baksidan på spoltanken.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.