Håller på att renovera nya huset och vill byta ut de fula tilluftsdonen.
Kan jag helt enkelt sätta dit ex. Lindabs KIR (med rätt dimension givetvis) med tillhörande ram eller behövs det en ny justering av flöden osv. efteråt?

Här sådana här (sett ovanfrån) idag:

Renoveringsarbete med utbytt tilluftsdon, målarburk, måttband och en kvast på stökigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för ventilationssystem?
Antar mekanisk frånluftssystem?

Nej du behöver inte göra en ny OVK om det är det du menar. I enskilda villor görs det bara för slutbevis vid nybyggnad och sedan inte mer.

Du kan jonglera precis hur du vill med ditt ventilationssystem efter det. Du lär snabbt märka om det blir dålig ventilation och då får du justera (öppna?) vid behov.
 
Det är ett FTX-system (Rexovent RDAA) från -79.

Men va bra då kan jag införskaffa lite "finare" don :)
 
Du behöver en riktig injustering, att bara justera på känn är dumsnålt. (Är inte kanalerna rengjorda på länge så är det ett bra tillfälle att få det gjort samtidigt.) Budgetlösningen är om du kan hitta dokumentation om tryckfall/flöde för befintliga don och justera in dom nya motsvarande. (Se till att du inte får övertryck i huset bara.)

Du kan inte ta för givet att vilket don som helst är en bra ersättare heller även om det råkar ha rätt anslutningsdimension.
 
Fick även samma svar från Gert på Ventin så det blir väl att skjuta på den biten ett tag och leva med de gammla donen.

Har ju ett gäng i hela huset jag vill byta och känns lite dumt att behöva ta dit en kunnig som justerar flera gånger.

Ska nog göra som du skriver Bigfoot och rengöra kanalerna och byta don in en och samma veva istället.

Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.