Hej. Funderar på att byta till vedeldning. Har nu pellets och tyckker det börjar bli på tok för dyrt. Hittade en panna från defenda.se Med märket viadrus modellen jag funderar på är V8D alternativt V7D. Huset är från -51 ca 110m2 plus källare på 60m2. Vad bör man tänka på? Räcker det med 1500m3 tankar lr krävs det större? Mvh Rikard
 
Jag tror inte dom är miljögodkända..

Varför just en Vidarus? :)

Jag har 160m2 och har 4m3, tror att 1500m3 blir liiiiite mycket :)
 
Oj blev visst lite fel. 1500L En Viadrus har ett atraktivt pris. Tänkte om någon vet om det är en dålig/bra panna?
 
Det du sparar in i inköpskostnad får du betala i svett på vedbacken senare. Köp en panna med högre effektgrad. Jag har haft 4 olika vedpannor i de hus jag ägt och i min värld är det bara Baxi som gäller.

Baxi 30 å 2000 liter ack är perfekt för ditt hus.
 
Naturligtvis är den dålig för det priset. Överförbränning har man gått ifrån. Om den vore bra skulle alla elda med den. Inte miljögodkänd heller så när bestämmelserna anpassas till EU så får du kanske eldningsförbud.
Fortsätt med pellets nu när pelletspriserna fallit så kraftigt och se över förbränningen så kanske du minskar förbrukningen också.
 
Okej. Baxi säger du, varför just en sådan? Hade även funderingar på en veto, är dom bra överlag eller?
Kommer inte fortsätta med pellets, jag har ved gratis och istället för att bära säckar kan jag bära ved.
 
Rikardalbers skrev:
Okej. Baxi säger du, varför just en sådan? .
Prova sök funktionen på "Baxi".Finns massor med trådar om den,eller gör ett studie besök hos nån som har en.
 
_ap_
Veto, vad har dom för vedpannor?
 
Ett tips är att köpa en panna där effektgraden är uppmätt av tredje part (typ sp) och köp inte en panna med en effektgrad under 90%. Sen kopplar du pannan till den ackumulatorvolym du har råd och plats med. Man kan nästan aldrig få för stor volym.
 
Gratis ved? Får du köpa ved , avtippad på gårdsplanen, för 400:-/kbm är det dyrare än att elda pellets och du slipper installation av tank o panna. Har du däremot "gratis" ved så är en bra panna väl värd sitt pris. Installationskostnaden (jobbet) är lika oavsett om det är en bra eller dålig panna så mellanskillnaden har du snart igen på vedåtgången och bekvämligheten.
 
Håller med Exerg. Köpa torkad färdigklyvd ved är ingen bra affär. Att köpa tex 3 meters längder och kapa klyva själv är bättre.
 
Samtidigt får du en Viadrus+ acktankar OCH installation för
vad bara Baxipannan kostar .

Har man gott om pengar eller dyr ved är ju Baxin mer lätteldad
och har säkerligen en högre effektivitet omodifierad , men för
mig blev valet enkelt ; 38000 i prisskillnad räcker till årtionden
av motorsågsbränsle till mig samt whisky till traktorägaren ,
vilket är min enda kostnad för veden .....
 
rundvikarn skrev:
Samtidigt får du en Viadrus+ acktankar OCH installation för
vad bara Baxipannan kostar .

Jo tänkte så först, men en miljöklassad skall det nog vara. Kanske inte just en Baxi, är ganska mycke dyrare än typ Nibe vedex.
 
_ap_ skrev:
Veto, vad har dom för vedpannor?
Vet faktisk inte, brorsan jobbar på ett ställe som är återförsäljare för veto o tittade på en dom hade inne men det var en kombipanna. Men han sa att dom hade "rena" vedpannor med.
 
Börja med att bestämma storlek på tank. Ta så stor du får plats med,så kommer du inte ångra dig. Sen bestämmer du vilken panna du ska ha som kan ladda tanken på ca 2 ilägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.