Hej,
Nu kommer 10.000-kronors frågan för kvällen. Vi har ett vattenburet radiatorsystem i huset med vad jag kan bedöma väldigt fräscha element. Nuvarande panna sattes in kring sekelskiftet gissningsvis, ev något senare. Möjligen är elementen i samma ålder. Vet inte vad för värmesystem som fanns innan då det finns tecken på andra röranslutningar i pannrummet...

Så här roliga ser reglagen ut på elementen. Jag är osäker på vad det är för typ av ventil, men det ska ju gå att reglera värmen lokalt med dessa... naturligtvis. Men det sägs ju att termostatventiler är bättre för energikostnaden i längden.

Nu rör det sig om ett tiotal radiatorer i hela huset med samma slags ventiler, varav två har kärvat ihop helt (en står på fullt öppen den andra på fullt sluten). Kan man bara sätta in en termostatventil plus huvud utan något vidare besvär eller ska det till annat jobb nere i pannrum t.ex.?
 
  • Gammal radiatorventil på ett vattenburet radiatorelement med synliga röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

S
Det där är en gammal Köping- ventil där vredet påverkar ett membran som justerar öppningen.
Det finns inga insatser vad jag vet, utan man byter hela radiatorventilen.
Man stänger av cirkulationspumpen och tappar ner systemet till lägsta radiatorn vid en avtappningsventil i pannrummet.
När alla ventiler är bytta är det dags att återfylla med påfyllningsventilen i pannrummet.
Därefter ska systemet avluftas vid varje radiator. Eventuellt behöver mer vatten fyllas på under hand när det varken kommer luft eller vatten.
När avluftningen är klar är det dags att starta cirkulationspumpen.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.