Hej

Har vattenburen värme och enkel panel radiatorer, så när det är kallt ute hjälper det inte om shunt en är fullt öppen på pelletspannan huset kommer inte upp i mer än 19 grader. Tänker därför byta till dubbel paneler med konvektor plåtar emellan. Jag har funderat lite på om de gamla stammarna behöver bytas samtidigt. De är stål rör men verkar ganska fräsha ändå. Rev lite rör som gått upp till expansionskärl på vinden och utvändigt rostiga men mkt gods kvar.

Så vad tror ni är det dumt att inte byta stammar när man ändå är igång eller kan jag bespara mig det jobbet ?

Om man bör byta vad använder man lämpligen för rör, jag gillar jobba med kopparrör och lödning. Men koppar rör kostar ju en hel del.

Mvh Fredrik
 
En pelletspanna som eldas kan ju ge mycket höga framledningstemperaturer om det krävs. Har du provat att öka värmekurvan och ställa upp cirkulationspumpen något steg? Om det finns utrymme skulle det kanske gå att tilläggsisolera taket? Brukar löna sig fort. Är det gamla Lenhovda panelradiatorer du har? Finns sådan nytillverkade med dubbelpanel att köpa.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
Enorm skillnad att byta från enkelpanel radiatorer till dubbel. Köp helst c22or och snåla inte med höjd/bredd.

Relativt liten kostnad att byta radiatorer och oftast kan man dessutom göra det själv om det bara är standard cc mått. Rören brukar det inte vara något trubbel med så låt dem vara du.
 
Vilken temperaturskillnad är det mellan framledning och retur till själva pelletspannan, och själva radiatorn?

Hur stor är radiatorn?
Hur stort är rummet som den ska värma?

Har du kontrollerat så att själva radiatorventilen fungerar så som den ska?

Är radiatorventilen rätt injusterad (förinställningen)?

Är returventilen fullt öppen?
 
B Bus1t skrev:
Köp helst c22or och snåla inte med höjd/bredd.
Nej, det är inte bra att ta (mycket) större radiator än vad som behövs.
Det är svårt att justera in ”rätt” flöde.
Med större radiator än vad som behövs så kommer bara övre delen av radiatorn att vara varm, nedre delen kommer konstant att vara kall.

Man väljer radiatorstorlek efter vilken effekt som rummet förbrukar. För 2,4-2,5m rumshöjd brukar man räkna 70-75W/m^2 golvyta.

Genom att jämföra befintlig radiator med de som säljs idag så får man fram ungefär vilken effekt befintlig radiator är på.
 
B
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inte bra att ta (mycket) större radiator än vad som behövs.
Det är svårt att justera in ”rätt” flöde.
Med större radiator än vad som behövs så kommer bara övre delen av radiatorn att vara varm, nedre delen kommer konstant att vara kall.

Man väljer radiatorstorlek efter vilken effekt som rummet förbrukar. För 2,4-2,5m rumshöjd brukar man räkna 70-75W/m^2 golvyta.

Genom att jämföra befintlig radiator med de som säljs idag så får man fram ungefär vilken effekt befintlig radiator är på.
Jorå. Det är bra smaska på ordentligt. Det är ju tydligen inte bara ett rum det gäller och det är ingen nackdel att få ner framledningen ordentligt. Kostnads skillnaderna för att lägga på någon dm i längd är så pass liten så ta det som ser ut att passa under fönster mm. Lättare att justera/strypa en termostat i efterhand än att snåla med radiatorstorlek.

Att bara byta ETT element om resten är enkla 11or är ju urdumt. Om ts har pelletspanna och kan trycka ut- säkert toppar på 60grader är det kraftigt underdim. om innetemp inte överstiger 19.
 
Sedan kan ju undra om pelletspannan orkar med, vad är temperaturen på pannan?
Min pannan ligger på 75-85 grader och skulle det släppas ut till radiatorerna skulle det bli väldigt varmt.
Kanske bättre att spara på värmen med en tilläggsisolering och nya tätningslist i fönstren.

Protte
 
B Bus1t skrev:
Jorå. Det är bra smaska på ordentligt. Det är ju tydligen inte bara ett rum det gäller och det är ingen nackdel att få ner framledningen ordentligt. Kostnads skillnaderna för att lägga på någon dm i längd är så pass liten så ta det som ser ut att passa under fönster mm. Lättare att justera/strypa en termostat i efterhand än att snåla med radiatorstorlek.

Att bara byta ETT element om resten är enkla 11or är ju urdumt. Om ts har pelletspanna och kan trycka ut- säkert toppar på 60grader är det kraftigt underdim. om innetemp inte överstiger 19.
Du missförstod mig nog.
Givetvis byter man radiatorer i alla de rum som det behövs mer värme i, efter att man har utrett att det verkligen är för små radiatorer idag, jag har inte skrivit någonstans om att bara byta en radiator.

Vid val av radiatorstorlek så utgår man från det värmebehov som rummet kräver, detta gör man rum för rum i hela bostaden.
Om det är ett stort rum så är det ofta bättre med flera små radiatorer än en stor, blir jämnare temperatur i rummet med flera.

Sen är storleken på radiatorerna beroende på om man kör högtemperatursystem eller lågtemperatursystem.
I TS fall så räknas pelletspannan som högtemperatursystem, men det är ingen nackdel att gå över till lågtemperatursystem.
Men man ska ändå inte överdriva storleken på radiatorerna, utan man ska gå efter rummets/rummens värmebehov och välja rätt storlek i förhållande till framledningstemperaturen man vill ha.
 
B
Demmpa Demmpa skrev:
Du missförstod mig nog.
.
Absolut inte.

Du skrev "Nej, det är inte bra att ta (mycket) större radiator än vad som behövs.
Det är svårt att justera in ”rätt” flöde.
Med större radiator än vad som behövs så kommer bara övre delen av radiatorn att vara varm, nedre delen kommer konstant att vara kall."

Sätt i så stora radiatorer man kan som är ekonomiskt försvarsbart. Att man idag kan räkna på ett visst DT för att leka fram tänkt lämplig storlek är bara en fingervisning. Säger inget om huset i övrigt annat än "normalt".
Och om man någon gång framöver dessutom vill sätta i VP så är det idioti att inte ladda på lite om man ändå byter. Gamla hus har ofta små element då framledning var hög, att jämföra med tex golvvärme idag (jättestort element) och låg framledining.
Står fast- ta i ordentligt om man ändå byter radiatorer. som sagt allt annat än 22or är bara dumt.
 
  • Gilla
Larsa_87
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.