Hej,
Jag har köpt ett antal bättre begagnade LVI Yali Comfort-element. De är alla 230V men har idag en dosa för fast installation. Jag behöver byta till stickkontakt, men blir osäker om det går att bara klippa sladden och montera en stickkontakt? Dosan har ju 3 ledare, nolla och jord (se bild).
Har läst att de bl.a. har trådad styrning för temp.sänkning och master/slav-funktion, går de genom den svarta eller gråa ledarna? De funktionerna behöver jag inte.

Så, kan jag alltså ignorera den gråa och svarta och montera en stickkontakt på vanligt vis med blå, brun & g/g?
 
  • Eluttag under installation med öppet lock och synliga kablar på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en etikett på en produkt från PURMO GROUP med specifikationer för YALI C elektrisk radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt dosa till en som passar den kontakten du har istället för att byta kontakt.
 
raveper raveper skrev:
Byt dosa till en som passar den kontakten du har istället för att byta kontakt.
Menar du byta eluttagen i väggen mot anslutningsdosor som passar nuvarande kontrakt? Det känns meckigare.

Jag hittade denna skiss i manualen, där ser det ju ut som sladd 1 & 2 är fas resp. nolla (brun och blå i mitt första foto) och 3 & 4 ser ut att användas för extrafunktioner. Eller?
 
  • Elkopplingsschema för installation av huvud- och slavradiatorer med anslutningar för 230V och 400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du dosor i väggen eller eluttag?
 
raveper raveper skrev:
Har du dosor i väggen eller eluttag?
Eluttag, sorry om jag var otydlig där.
 

Bästa svaret

Då monterar du stickpropp med brun blå och jord.
 
  • Gilla
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.