Hej

Har hittat ett par el element på vinden hos farsan som jag tänkte använda i sommarstugan.
Det är 230 V men det är kopplingsdosa på dom.

Jag undrar om man kan klippa sladden och montera på vanlig stickkontakt och sätta dom i ett uttag istället. Funkar det ?
Det står IP21 på elementen och 230V.

Tack på förhand

//Micke
 
tommib
Om elementen är gjorda för 230V borde det gå. Har elementen inbyggd termostat eller är de tänkta att gå på någon central styrning? Du bör också byta hela sladden till en riktig anslutningssladd om det är installationskabel nu. Glöm inte att dragavlasta och ansluta jord på ett bra sätt.
Färdiga sladdställ med gummikabel finns på bl.a. Kjelle och Clabbe.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja du kan sätta stickpropp på dom, men kabeln måste vara anslutningskabel, dvs mångtrådig koppar. Annars måste även den bytas. Det får ej vara EK (entrådig koppar) eller FK (fåtrådig koppar, ca 7 st kardeler).
Och IP21 betyder att det är OK i torra utrymmen inomhus.

tommib fick väl egentligen med allt väsentligt, jag ville mest förtydliga vad som menas med anslutningskabel.
 
  • Gilla
Warting och 1 till
  • Laddar…
Är det en riktig anslutnings sladd mellan element och anslutningsdosa idag eller är det en vävarmerad slang med tre till fem kablar i? I många anslutningar finns det extra kablar för centralstyrd nattsänkning och utgång för slavstyrd radiator.

En viktig grej när det gäller element är att utvecklingen på elementkonstruktion och termostat.har utvecklats kraftigt sedan 1970 talet. Många gamla element ger en ojämn värme och bränner damm (luktar bränt).
 
Tobbe_3 skrev:
En viktig grej när det gäller element är att utvecklingen på elementkonstruktion och termostat.har utvecklats kraftigt sedan 1970 talet. Många gamla element ger en ojämn värme och bränner damm (luktar bränt).
Jag skulle säga att på 70-talet var mekaniska termostater dominerande medan idag elektroniska termostater är dominerande. Om det gamla elementet trots allt har en elektronisk termostat så gör den ett lika bra jobb som en modern elektronisk termostat. Den elektroniska termostat från 1976 som jag tittat närmare på har samma regleralgoritm som de moderna, men realiserad med analog elektronik i stället för digital. I övrigt håller jag med.
 
Jag tänkte på dom mekaniska termostaterna som var vanliga på 70 talet.
Avsaknaden av överhettningskydd gör att säkerheten blir lägre särskilt som vissa mekaniska termostater hade en förmåga att fastna i tilläge. T.ex fanns det en radiator från järnkonst som hade problem med termostaten.
 
Om man hittar ett gammalt element så är det högst troligt att det har en mekanisk termostat, och den är på alla sätt sämre än en elektronisk. Jag ville bara peka på att det finns gamla element med elektronisk termostat även om det inte är så vanligt. Dessa är fullt jämförbara med de moderna.
 
Hej, tar upp tråden lite, jag undrar egentligen vad det blir för skillnad om man använder den inmonterade dosan för elen till elementet eller om man skarvar på en vanlig kontakt och använder istället..? Vad fyller den första elinstallationen för funktion..?
 
Det är bättre med fast förlagd installation, när dte gäller apparater som drar hög ström. Ett vanligt eluttag skall visserligen tåla 10/16A (olika för vissa fabrikat), men det finns risk för varmgång (brandrisk) om man under lång tid belastar med hög ström. Framförallt om uttaget börjar bli lite slitet.

Ett elelement är en apparat som ofta är igång under många timmar utan avbrott, det ökar risken.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Och som sagts i tråden. Det är viktigt att kabeln du skruvar på en kontakt på är av lämplig typ för att koppla till en kontakt.
 
Du menar den platta dosa som sitter på väggen och som brukar följa med en elradiator?
Den är som sagt platt och får plats bakom radiatorn.
Men detta är egentligen ett ganska nytt påhitt.
Förr var elradiatorer alltid(?) fast anslutna, så som det borde vara även idag.
Schukostickproppen är inte riktigt lämplig för långvarig och hög belastning.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du menar den platta dosa som sitter på väggen och som brukar följa med en elradiator?
Den är som sagt platt och får plats bakom radiatorn.
Men detta är egentligen ett ganska nytt påhitt.
Förr var elradiatorer alltid(?) fast anslutna, så som det borde vara även idag.
Schukostickproppen är inte riktigt lämplig för långvarig och hög belastning.
tack för svar. Det började spraka i den platta, fem-stickiga kontakten till det platta dosan, så jag tog bort den kontakten och bytte till en vanlig jordad kontakt och körde i vanliga uttaget istället..Och nu fungerar elementet fint..
 
Tydligen är dessa kontaktdon inte heller riktigt pålitliga. Fast anslutning är bäst.

Håll koll på värmeutveckling från din nya stickpropp och det uttag du använder. Uttaget har kanske aldrig använts för en sådan hög belastning tidigare? Och gruppen är kanske inte riktigt dimensionerad för det, så säkringen kanske löser om du kör dammsugaren.
 
  • Gilla
munspelarn
  • Laddar…
M munspelarn skrev:
tack för svar. Det började spraka i den platta, fem-stickiga kontakten till det platta dosan, så jag tog bort den kontakten och bytte till en vanlig jordad kontakt och körde i vanliga uttaget istället..Och nu fungerar elementet fint..
Är du säker på att det är ett 230V element? Inte ett 400V element?

Där det började sparak, vet du om det var själva kontakten som gav dålig kontakt, och inte "bara" såligt dragna skruvar i anslutningarna? Tror att det är väldigt ovanligt med fel i de speciella "radiatordosorn".
 
H hempularen skrev:
Är du säker på att det är ett 230V element? Inte ett 400V element?

Där det började sparak, vet du om det var själva kontakten som gav dålig kontakt, och inte "bara" såligt dragna skruvar i anslutningarna? Tror att det är väldigt ovanligt med fel i de speciella "radiatordosorn".
Ah, yepp det var själva kontakten som bränt sönder på nåt underligt vis. Jag skiftade med andra element och radiatordosan funkar fint..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.