Är det någon som kört sötvatten och sen bytt till saltvattenspool?

Jag har en 8x4 m pool och har kört sötvatten + klorpuckar i fem år. Det har väl funkat OK förutom förra sommaren då jag fick klorlås och totalt kaos i poolen. Det är svårt att hitta klorpuckar utan Cya.

Saltvatten och saltklorinator låter ju lockande. Jag har inga metalldelar i själva poolen, men värmare/pump innehåller troligen det.

Avråder ni från detta, eller är det bara att köra på?
 
Nu sniffar jag på 50-60 ppm Cya och kör lite snabbklor varje kväll det badas för att inte komma högre
 
T
Finns 200gr puckar utan Cyan att köpa för inomhuspool.
Problemet med dom är att dom löses upp snabbt och kan inte läggas i bredd avloppet.

Men kört dom några somrar och det fungerar ändå bara att man får lite högre klorhalt i början för att sen trappas ner under några dagar istället för en jämn klorhalt.

Jag hade också 50 ppm cyan ett tag och det tog 2 år att komma ner på 9 ppm som jag har nu.
 
T
Gällande salt så är förmodligen både pump och VP salt tåliga idag, men kolla detta innan!
Men jag är mer orolig för alla beslag och skruvar under altanen, trallen är skruvad med syrafast skruv men allt under trallen är det inte. Ankarskruv, träskruv och vinkeljärn hur ser dom ut efter 5 år med saltvatten?
 
T
Samt vad gör man med vattnet när man tömmer?
Tömma poolen på hösten i dagvattnet kan inte vara så bra för sjöarna.
Att tömma på gräsmattan är inte bra för gräset. Var gör man av vattnet?
 
Salthalten är ju inte så hög i en klorinatorpoom (0.3%), mindre salt än tex Stockholms skärgård, och normalt så är det bara små mängder poolvatten som går till avloppet (vid backspolning av filter)

Men visst borde det slita lite mer på grejerna. Men om man sköljer igenom värmaren med sötvatten vid nedstängning så borde iaf den klara sej.
 
Vattnat gräs en sommar med skärgårdsvatten, som är lite saltare, och gräset mådde bra.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vattnat gräs en sommar med skärgårdsvatten, som är lite saltare, och gräset mådde bra.
Bräckt vatten, eller österjövatten funkar bra till gräsbevattning. Men buskar och träd kan må dåligt. Speciellt om det kommer på bladen.
 
Intressant. Jag har bara testat på gräs, även om träd och buskar nog druckit av det också. Fast om den erfarenheten är från Stockholm eller Gästrikland, så kan poolvatten kanske vara säkert ändå. Med UV-ljus kan man hålla salthalten i poolen på halva nivån vi har här utanför.
 
Salthalten i poolen är väldigt låg och de stora tillverkarna av luftvärmepumpar använder idag titan i sina produkter och salt är inget problem.
 
G Galten skrev:
Är det någon som kört sötvatten och sen bytt till saltvattenspool?

Jag har en 8x4 m pool och har kört sötvatten + klorpuckar i fem år. Det har väl funkat OK förutom förra sommaren då jag fick klorlås och totalt kaos i poolen. Det är svårt att hitta klorpuckar utan Cya.

Saltvatten och saltklorinator låter ju lockande. Jag har inga metalldelar i själva poolen, men värmare/pump innehåller troligen det.

Avråder ni från detta, eller är det bara att köra på?
men med en sedan stor pool tycker jag att du ska köpa en styrutrustning för klor samt pH.
Flytande klor samt syra alt co2 för pH styrningen
det tuffar å går
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Samt vad gör man med vattnet när man tömmer?
Tömma poolen på hösten i dagvattnet kan inte vara så bra för sjöarna.
Att tömma på gräsmattan är inte bra för gräset. Var gör man av vattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.