Har idag ett fritidshus på runt 40 kvm i boyta utan vind. Huset ligger i mellersta Hälsingland med mycket snö om vintrarna. När vi köpte huset för 4 år sen så nämnde besiktningsmannen att det plåttak som ligger idag ligger utan läkt. Således så kan den bränna sönder underlagspappen. Vad vi har märkt så finns det inga sådana skador. Huset är inte isolerat så god ventilation.

Tanken hittils har varit att låta en firma byta befintligt plåttak med underlagspapp, läkt och plåttak. Vi har fått priser på mellan 60-130 tkr för det.

Men nu har vi börjat fundera på om vi verkligen behöver plåttak eller räcker det med papp?
 
Rickard.
Det räcker aldrig med underlagspapp, men det går såklart bra att montera en ytpapp. Jag kommer alltid förespråka en svetsad papp men jag förstår också att många vill göra det själv.

Förstår inte riktigt vad din fråga är.

Men har ni inga problem med taket idag hade jag nog inte gjort nått åt det.
 
Redigerat:
Precis som Rickard skriver, har ni inga problem idag så finns det ju inget att åtgärda. Jag hade plåttak utan läkt på mitt fritidshus också, visserligen bytte jag det men det var främst för att vinterbona (höja takstolarna = mer isolering) och dels för att klockspiken som plåten var spikad med började krypa ur hålen på sina ställen. Höll 40år i alla fall. Hade inga problem med pappen under plåten, såg kalasfint ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.