Hej!

vi har köpt ett hus som idag har ett äldre FTX-system som installerades någon gång på 80-talet. Som en liten ansiktslyftning är jag sugen på att byta ut framförallt de fula tilluftsdonen och tänkte därför höra mig för om det bara är att byta ut de tilluftsdonvi ha(se bild) mot ex Lindab Airy-don?
Jag antar att man måste justera in systemet efter bytet men det är något vi tänkt göra i alla fall så det spelar ingen roll.

funkar Airy-donen både som till-och frånluftsdon?

Tack!
Anton
 
  • Vardagsrum med äldre vita tilluftsdon på taket, omodern inredning och utsikt genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
Åsa Lund
Donen är för tilluft. Frånluft har du i bad och kök.
Det borde absolut gå att byta don. De som sitter nu är inga skönheter, hållet jag med om.
 
Lindab specificerar faktiskt Airy som till- & frånluftsdon. Se urklipp från deras hemsida nedan.

Förutsatt att luftflödena är någorlunda normala för en villa (att man exempelvis inte värmer hela huset genom donen) så är det inga konstigheter att byta, bara man gör en injustering efteråt.


https://www.lindab.se/globalassets/...tation/ads/se/technical/airy.pdf?v=1639691612

AIRY till- och frånluftsventil avsedd för frånlut, med synlig del framför en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L LAnsgar skrev:
Lindab specificerar faktiskt Airy som till- & frånluftsdon. Se urklipp från deras hemsida nedan.

Förutsatt att luftflödena är någorlunda normala för en villa (att man exempelvis inte värmer hela huset genom donen) så är det inga konstigheter att byta, bara man gör en injustering efteråt.


[länk]

[bild]

Tack för bra svar! Menar du att Airy-donen inte är lämpliga för lika högt luftflöde som de don vi har idag?

/Anton
 
Det var bara en liten friskrivning så du inte anklagar mig om det skiter sig :crysmile:
Airy ska inte vara några konstigheter, såvida det är en normal standard FTX-installation.
Det finns ju avarter där man exempelvis snurrar massvis med luft och värmer hela huset med. Då kan det vara stora flöden och man behöver veta vad man sätter för don.

Ett Airy 100mm klarar sisådär 10l/s innan det börjar skapa ljud och ett 125mm närmare 20l/s. (beroende på massa faktorer.)

Diagram som visar förhållandet mellan luftflöde (l/s) och ljudnivå (dB(A)) för ett ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Super, tack för utförligt svar igen! :)

Det är ett 60-talshus där FTX-systemet ska ta hand om lite radon så det är kanske värt att kolla med ngn expert innan jag köper en massa nya don med andra ord!

/Anton
 
Kul att kunna hjälpa till.
Har du någon dokumentation så ska vi säkert kunna luska ut svaret ihop!

En bra början kan vara vad det är för aggregat? (namn och siffror)
Värms huset med radiatorer/golvvärme?
I bästa fall en ritning, men det brukar vara att hoppas på för mycket :D
 
Jag ska försöka svara så gott jag kan men vi har faktiskt inte fått tillträde till huset riktigt än så jag skriver det jag vet än så länge :)

Så vitt jag vet så installerades FTX-systemet på 80-talet och aggregatet har vad jag vet inte bytts sedan dess. Jag ska kolla vad det är för aggregat när jag får tillfälle! Huset har vattenburen värme via radiatorer som värms av en luft/vatten-värmepump.

/Anton
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
A
Se till att rensa systemet också. Ring dit en sotare eller nån som kan. Vi hade helt stopp i vissa rör när vi flyttade in.
 
Åsa Lund
FTX behöver nya filter varje år. När jag jobbade inom allmännyttan hade vi lgh där det inte bytts på över tio år :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.