Hej
Bor i ett gammalt hus med vattenurna element och en kökspanna (utan acc tank)och en luft/luft värmepump.
Ska även montera en elpatron och c-pump som back-up.

Är det värt att montera nya termostater i elementen, så man kan ställer dom på t.ex 21 grader. nu blir det himla vart i rummena istället, och mycket energi går nog åt i onödan.

Såhär der elementena ut:
375895_10150454177205535_742730534_10639769_1880714235_n.jpg
 
Vi bytte våra nu när vi flyttade elementen vid en utbyggnad. Vi hade samma som du och vi bytt eftersom det gick bara ha kallt eller max värme ungefär, skitsvåra att ställa in.
 
huggan skrev:
Vi bytte våra nu när vi flyttade elementen vid en utbyggnad. Vi hade samma som du och vi bytt eftersom det gick bara ha kallt eller max värme ungefär, skitsvåra att ställa in.
Okej, vilja byte ni till? Och var det svårt att göra, bara tömma systemet och skruva loss o på med nya ?

Så nu kan ni ställa hur varmt ni ska ha ?
Mvh
 
Jag hade samma ventiler som du på mina element men ville inte hålla på och dra i gamla rör så jag köpte såna här http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=3163
Galet enkelt, tar ca 2 minuter per element, inget lin behövs och du får med en mycket utförlig beskrivning på hur du gör. Köp bara till termostatrar.

Kolla bara upp så du köper rätt rördimension och glöm inte att kolla alla rör, jag missade det och upptäckte att två element hade grövre rör.
 
Om du inte har någon acktank och termostatrarna stänger har ju värmen ingenstanns att ta vägen och det kommer koka. (tror jag iallafall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.