Är det någon som vet om man kan bytta från 16mm mutter och klämring till 15mm mutter och klämring men använda samma hus/kulventil detta gäller en vatette.

Så frågan är om husen är samma så länge man har ett hus med 1/2 tums gängor och om man kan byta klämring hur man vill så att det passar det rör man vill h monterat?
Mvh
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är det en sådan här du tänker på?
[länk]
Jag skulle behöva förminska, kan jag vända den eller hur gör jag då?
 
dof dof skrev:
Fattar det som att du vill ansluta ett 15mm rör till ett befintligt 16mm med en t-koppling? Rätt övertygad om att det inte bara går att byta klämringen och muttern. Gjorde nyss samma manöver och använde då denna: [länk]
Jag har en kulventil som kommer från ett 16mm rör från stammen in och 16mm rör ut till kranen.

Nu vill jag ansluta en ny kran på 16mm klämringen ut från kulventilen.

Vill ha ett 15mm rör som går till en 15x3/8 då men knappt verkar kunna köpa 16mm rör längre
 
M Mange ström skrev:
Jag har en kulventil som kommer från ett 16mm rör från stammen in och 16mm rör ut till kranen.

Nu vill jag ansluta en ny kran på 16mm klämringen ut från kulventilen.

Vill ha ett 15mm rör som går till en 15x3/8 då men knappt verkar kunna köpa 16mm rör längre
Är det godkänt att använda en sån här på kulventilen som endast tätar med gängtejp?

Lägger även upp en bild på min ventil
 
  • Ett röranslutningsstycke, en övergångsnippel, visas på en webbsida mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppling av rör, sliten vägg, vattenanslutning, kabelhållare, vit grå toner, heminstallation, säkring av ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dof dof skrev:
Aha då förstår jag. Du skulle kunna skarva med denna: [länk]
Detta är en förstoring, går denna även användas som förminskning som jag då behöver?
 
Du hade väl 16mm rör på båda sidor ventilen? Då sätter du bara denna på röret efter kulventilen och sedan kan du gå vidare med 15mm.
 
dof dof skrev:
Du hade väl 16mm rör på båda sidor ventilen? Då sätter du bara denna på röret efter kulventilen och sedan kan du gå vidare med 15mm.
Du har rätt, detta är en lösning som fungerar, det verkar vara end lösningen som käns okej, tack för svaren
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.