Vi kommer att byta ut samtliga radiatorer på entreplan till golvvärme. I källaren kommer vi att lägga golvvärme i badrummet. I källaren finns dessutom sovrum, tvättstuga och lite förvaringsutrymmen etc.

1. Kommer vi att ångra oss att vi inte lägger golvvärme i sovrummet? Tanken är att lägga plantonmatta och sen textilmatta på golvet. Min uppfattning är att det kommer att upplevas varmt att gå på. Känner mig inte jättepepp på att bila upp och isolera golvet.

2. Är det en nackdel att "behöva" ha radiatorer i enstaka rum. Förlorar man på det rent energimässigt? I princip är det i sovrummet som vi vill ha normal inomhustemperatur, förvaringsrummen i källaren ska ju vara varma men de behöver inte hålla samma temperatur som resten av huset givetvis.
 
1 nej
2 nej
Golvvärme "behövs" bara då det är klinkers.
 
Jag tycker det är en nackdel med radiatorer i vissa rum eftersom man då behöver en shunt som späder ut vattnet till golvvärmen samt att har man tex vp vill man att den ska jobba med så kallt vatten som möjligt för max cop sen om det är värt att bila upp golvet av dom anledningarna ?
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
Vi har bestämt oss för att inte lägga golvvärme i källaren, så det blir en mix av element och golvvärme i huset. Vi planerar dock att använda större element i källaren och på det viset räknar vi ändå med att kunna dra ner lite på värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.