Hej!
Jag är i tankar att byta ut alla fönster till energieffektiva sådana i mitt tegelhus med källare byggt 1962.
Mitt hus måste väl vara ett s k "självdragshus", jag har inte en enda ventil i huset förutom köksfläkt !
Min tanke är att huset väl inte får bli för "tätt", risk för andra skador? (Invändig fukt, mögel?)
Måste jag ta upp någon form av ventiler i huset?
Är jag fullständigt ute och seglar i frågan, eller tänker jag rätt?
Tacksam om någon kunnig i frågan skulle vilja svara med råd och tips.

Hälsningar
Glasse
 
Sätt in tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum.

Nog måste det väl finnas en frånluftsventil i badrummet? Och i tvättstugan? Vad har du för uppvärmning, fungerar självdraget?

Tilluften skall inte komma in som drag runt fönster, utan skall komma in via tilluftsventiler, då vet du att den kommer in på rätt ställe i huset och att det är rätt mängd.
 
Eller så beställer du fönster med spaltventiler, minst en i varje rum förutom kök,toa,tvättstuga ocg badrum. Så slipper du borra hål i väggen för ventilen.
 
Tack för svar "Bror", och du har rätt!
På toaletten har jag givetvis en ventil, och i källarplanet har jag ventiler i samtliga rum (!?!)
Min oro är att det skulle bli för tätt i rummen på "markplan" (i min enplansvilla med källare), men när jag läser dina kommentarer slår det mig att min oro kanske är obefogad?

Uppvärmning genom min olja/el-panna som inte körts på olja under flera år, vad menar du med frågan "fungerar självdraget" - hur ser jag det ?

Tacksam svar

Hälsningar
Glasse
 
Om det inte eldas i pannan så har du i princip inget fungerande självdrag, eftersom "frånluften" i ett sånt system är den varma luften som stiger genom skorstenen.
 
Som Farzan skriver så är risken för att självdraget slutat fungera stor när man har slutat att elda i pannan, därför att skorstenen då blir kall.

Du kan kolla om du har något drag i dina ventiler som går ut vi skorstenen genom att sätta ett pappersark framför ventilen, sugs papperet fast så har du drag i den. Har du inget drag bör du kanske montera in en kanalfläkt på lämpligt ställe.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.