Har en elpanna från -79 som jag vill byta ut. Pannan är toppansluten d.v.s. alla rörkopplingar kommer in i pannan ovanifrån.
Jag har förstått att toppanslutna elpannor är ganska ovanligt på senare år. Tänkte byta till något modernare men det mesta är bottenanslutet.
Är det problem? Är det bara för rörmokaren att dra ner rören till golvet eller blir det fel på något sätt? Har utrymme breddvid pannan.
 
Det går bra att dra ner rören bakom, eller vid sidan. Men ska du inte satsa på värmepump när du ändå ska byta? Finns dessutom en del toppanslutna innedelar.
 
Jo jag ska sätta in en luft/luft. Dels för att jag vill ha en "värmebarriär i hallen (där vi inte har något element) och dels vill jag ha kyla på sommaren. Pumpen sitter perfekt på väggen i köket med tillgång till hallen.
Har tagit in offerter på värmepumpsanläggningar från väldigt många leverantörer och i de mest optimistiska kalkylerna ser jag första besparingskronan efter nästan 10år. Med dagens elpris blir det ännu längre. Obegripligt hur folk vill lägga 100000 på en "investering" med så låg avkastning.
Dessutom är det förmodligen samma människor som slumpar bort sina 10 år gamla elpannor på blocket...
Förbrukar ca 20000 kWh värme per år som det ser ut idag men med lite låg komfort. 180 kvadrat 1 - 1/2 plans från -79.
 
Helst skulle jag vilja ha fjärrvärme men det är inte utbyggt till mitt område ännu...
 
Om en luft/luft ska vara för kyla till sovrummen på övervåningen måste innerdelen också sitta på övervåningen. Kylan klarar inte att tas sig uppför trappan.

Med förbrukning 20.000 kWh värme per år finns det goda förutsättningar ett t.ex. en luft/vattenvärmepump kan ge rejäl besparing.
 
Har sovrum på bottenvåning.
Kalkylerna som kommer med offerterna för luft/vatten talar om en besparing på 7-8000 kWh om året. Investeringen ligger på 60' - 100' beroende på fabrikat inklusive ROT. Om vi räknar med runt 80' tar det mig 10 år innan jag ser första besparade kronan. Och då har jag ingen kyla.
Då har jag inte räknat med någon ränta på bolånet som jag behöver för investeringen. Även om det bara är strax över 2% så lägger det en 2000kr/år på kalkylen.

Jag har ett återvinningsaggregat i ventilationen på vinden. Min plan är att byta ut detta mot ett modernt, luft/luft och en nyare elpanna. Den vi har nu har en icke fungerande reglercentral. Jag får mer eller mindre köra manuellt.
 
Redigerat:
Men en elpanna sliter man inte ut, om motorshunten är trasig så köper man en ny, min kostade ca 4000 för någon månad sedan.

Protte
 
I mitt fall skulle jag vilja ha lite mer modern styrelektronik. Komforten blir lidande vår och höst. Pannan orkar inte lura ut att det blir kallt på natten även om det är varmt på dan. Den tuffar på
Relät på största kretsen har lagt av. Shunten gnisslar. Cirkulationspumpen går inte igång om jag stannar den utan den behöver ett slag.
Sen vet man ju inte rostig den är inuti. Den kan ju läcka när som helst. På blocket säljs ju elpannor från 2000 för ett par tusenlappar...

edit: blandventilen är också trasig.

Jag vill renovera allt på en gång kan man säga.
 
Min första luft/luft sparade jag in på 1,5 år, den kostade 14 kkr installerad.
Min nuvarande luft/vatten hade tagit ca 6 år om jag hade betalat fullpris(det har jag inte, och den är redan insparad på år 2 ). Men det är inte det som är det fina, det fina är komforten, inget blåsande(det är tyst och skönt hemma), inga hörnrum som är kalla etc etc

En elpanna ska också tyvärr bytas var 15-20 år, då har den inte sparat någonting. På min vp under samma tid har jag troligtvis bytt en kompressor och lite ventiler.
 
Krilleman
Martenw skrev:
På min vp under samma tid har jag troligtvis bytt en kompressor och lite ventiler.
Och en del elektronik som börjar bli mer och mer vanligt att det går sönder på värmepumpar. Kretskort och dylikt. :thumbdown:
 
Martenw skrev:
En elpanna ska också tyvärr bytas var 15-20 år, då har den inte sparat någonting. På min vp under samma tid har jag troligtvis bytt en kompressor och lite ventiler.
Skulle nog vilja påstå att ganska många elpannor från 2000 fortfarande är fullt fungerande och kommer förbli så i många år. En elpanna är en relativt okomplicerad apparat. En stor doppvärmare.
En värmepump är tvärt om en ganska komplicerad...
 
Martenw skrev:
Min nuvarande luft/vatten hade tagit ca 6 år om jag hade betalat fullpris(det har jag inte, och den är redan insparad på år 2 ).
Kan du visa kalkylen lite mer i detalj?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.