Hej,

Så jag hade tänkt o installera en dimmer till vardagsrummet.

Behövs det dra mer kablage?
Öppen vägguttag med osammanhängande kablar och en oansluten brun kabel, bredvid en vit ljustermostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den bruna kabeln va inte kopplad alls.

Testade att koppla in dimmern, fick det att funka men så fort man tände köket så dog dimmern.
Närbild av en ouppkopplad dimmer med tekniska specifikationer och kopplingsschema synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en öppnad väggdimmer utan frontplatta med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kunde du tända och släcka på flera ställen tidigare är det trappkopplat. Bilden på brytaren visar en trappomkopplare. Om så behöver du en trappdimmer vilket den som är på bilden INTE är
 
Kan bara tända och släcka på ett ställe, däremot är dom två sammankopplade? Men går till olika lampor, köket på nedre och vardagsrummet på den ovan.
 
Låter som det är lite tokigt kopplat. Hur många trådar var anslutna till den gamla brytaren? Om det var två bara så borde det fungera. Har du möjlighet att mäta?
 
Eller är det så att dimmern behöver nolla för att fungera? Hur ser det ut i brytaren under?
 
Kan mäta imorgon när jag får in solljus. Brytaren nere har den svarta från brytaren ovan samt den blåa sladden. Den ovan har den svarta med vita linjen samt hel svarta som går ner till den andra brytaren.
På första bilden så är dom 2 understa svarta kablarna sammankopplade i översta brytaren.
 
Öppna den undre och ta en bild på baksidan av brytaren så vi ser hur det är kopplat
 
Längst upp till höger går den blåa och längst ner till höger går den helsvarta. Det är dom enda som är ikopplade
 
Ok.
Den troliga men inte säkra förklaringen är att svart har varit kopplad på L i bägge brytarna.
I den nedre säger du att blå är kopplad på pil ut uppe till höger. Tycker mig se en brun där.
Vart går den?
I den övre är svart (samma som på nedre) kopplad på L och på pil ut upptill är svart/svartvit kopplad.

Om vi då förutsätter att svart är obruten fas och de övriga är tändtrådar borde det fungera.
Nu är det dags att mäta och säkerställa att ovan givna förutsättningar stämmer.
 
Bruna går ingenstans. (använt den som en koppling mellan brytarna.)

Får återkomma med mätningen.
 
Nu är vi kanske något på spåret!

(använt den som en kopplingmellan brytarna.)

Matas den övre brytaren från den undre så kan du prova att sätta mellankabeln på L i den nedre på L i den övre. Men mät först så vi vet vilka tampar som har vilken funktion.
Gärna en bild på den nedre brytaren tagen bakifrån.
 
  • Gilla
Ka_lof
  • Laddar…
Här ser du baksidan, där plattmejseln är går den blåa in.
Har nu mätt mellan alla sladdar på Vac och får fram: blå med svart 224. Blå med svartvit 224. Svart med svartvit 0. Brun med alla 0.

Något annat sätt jag ska mäta på?
 
Hmm....
Har du provat att koppla tillbaka till två brytare och fått det att fungera som tidigare?
Antar att du då inte släckte ljuset i vardagsrummet när du tände i köket.

Har du skyddsjord i dosan kabeln till brytarna utgår från så är det ett bra ställe att mäta mot.
Har en tanke om vad som hänt. Sitter och skriver i en telefon bara, om jag var i närheten av en dator skulle jag försöka rita och förklara men nu har jag svårt att hjälpa dig.

Prova att posta frågan i elforumet. Där hänger många duktiga och ambitiösa elkunniga. Länka hit så slipper du ta allt en gång till;)
Utifrån vad du beskrivit här så är något lurt och att på ett forum gissa och ge otydliga råd känns som en dålig idé rent elsäkerhetsmässigt.
 
Ja allt fungerar när jag kopplar tillbaka det gamla igen.
Skriver också via telefon.
Elforumet? Vart hittar jag det?
 
BirgitS
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.