Hej
Vi har ett supermysigt gamalt trähus från början av 1900-talet . Badrummet behöver nu renoveras men är idag väldigt litet varpå vi vill se till att utnyttja ytan så gott det går. Idag finns det två ´normalstora fönster som täcker hela långsidan av badrummet vilket gör att massor yta försvinner. Vi hade då en tanke på att kanske ta bort dessa två fönster och sätta dit ett långsmalt högt upp för att även slippa insynen.

Vad kan ett sådant ingrepp kosta efter avdraget, med tanke på att man måste isolera och bygga upp väggen igen? Badrummet ligger på andra våningen och är cirka 1,8 meter långt och 1,4m brett? Hur lång tid kan det ta?

Vi har även haft tankar på att bygga in balkongen istället för att få ett större badrum men det blir nog ett för stort ingrepp? vad tycker ni som har lite erfarenhet?

Mvh emma:)
 
C
Du menar sätta ett bredare än det befintliga, så att hålet måste breddas? Isåfall kan det nog ta ett antal timmar beroende på konstruktionen, om det är bärande osv.
Att bara byta ett fönster, sätta in en tvärregel och stoppa i isolering, om man bortser från fasad och innerbeklädnad som ju ändå görs i samband med badrumsrenoveringen, bör inte gå på mer än 1-2 timmar för två duktiga snickare.
 
Hej!
Jag menar att sätta dit ett betydligt mycket mindre fönster! Vilket innebär ny panel, isolering m.m. Istället för två normalstora fönster så blir det ett långsmalt fönster högst upp! Vad tror du?
 
C
Jag förstod det, men menar du att det nya mindre fönstret skulle vara smalare eller bredare än nåt av de gamla, dvs kommer det "få plats" i något av de befintliga hålen, eller kommer det ta upp ny plats där det tidigare inte var något fönster? Gör det det kommer det krävas relativt omfattande ingrepp i konstruktionen, och är väggen bärande kan det i värsta fall innebära att hela väggen måste öppnas och konstrueras om, i vissa kommuner ska det tillochmed krävas bygglov för ingrepp i bärande konstruktioner har jag hört ryktas.
 
Det blir med största sannolikhet helt nya hål på alla håll...
 
hål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.