Jag tänkte byta ut mina gamla termostat (-38) på elementen. Någon som har erfarenhet av detta?
Kostnad? Kan man göra arbetet själv?
 
Om du bara ska byta termostaten så brukar det inte vara några problem, lossa den och ta med till byggmarknaden för att hitta en som passar. Kan vara lite knivigare att byta hela ventilhuset för det kan vara lite konstiga dimensioner på gamla radiatorer samt om det inte finns avstägning till just det elementet så måste man tömma systemet.
 
www.mma.se har utbytesinsatser ifall du inte hittar termostater som passar.
 
Hej!

Lägger till en liknande fråga i tråden;

Jag har idag oljeuppvärmning anno 1960, och fick i dagarna den glada nyheten att fjärrvärme kommer i höst! Fick dock igårkväll via en hyfsad läcka bittert erfara att våra element inte heller är från igår, och skulle kunna behöva lite service, så det känns ganska akut att byta ut "termostaterna" som sitter på elementen nu. Så vitt jag har kunnat förstå är det inga termostater utan enkla vred som reglerar vattenflödet, och de är minst sagt på upphällningen.

Vi har också tänkt installera åtminstone en spisinsats, kanske även en täljstenskamin i källaren, och vill förstås "få nytta" av den värmen rent uppvärmingsekonomiskt så mycket det går.

Hur ska vi göra detta på bästa sätt? Har tänkt ha innegivare till fjärrvärmen. (bra eller dåligt?) Ska man då ha termostater på elementen? Vad ska man tänka på när man köper nya termostater?

/Elin
 
om det är såna här du har så rekomenderar jag utbytesinsatser+nya termostater från markaryd.
Priset blir ungefär samma som att byta ventilhus+termostat.

827-2832.jpg
 
Det är precis den typen av vred vi har nu.

Gör markaryd någon speciell slags termostat?
Har hört att en del termostater slutar funka efter några år, och att de då bara funkar som typ vred igen. Stämmer det?

/Elin
 
det man gör är det att man
1 tappar ur systemet
2 skuvar av den stora muttern
3 plockar ut insatsen (inanmätet) i ventilhuset och sparar mutern
4 säter i markaryds utbytesinsats och skruvar fast den gamla muttern
5 skruvar fast markaryds termostat

Vad jag hörde av min rörmockare så är kvaliten på mma & danfoss "hugget som stucket" alttså ingen större skillnad utan snarare en tycke om smak.
Livslängden på termostaterna är dock 15-25 år (alla tillverkare).
Danfoss gör dok inga utbytesinsaster.
Danfoss & markaryds termostater är såvitt jag vet av samma princip.

 
Jag bytte instatser från MMA och satte deras termostater för ett år sen tog typ 10 min/element och kostade totalt 300:-/element och det fungerar alldeles galant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.