Jag misstänker att alla termostater i huset har slutat fungera.
Finns det nya termostater att köpa som passar på dessa ventiler?
Eller måste ventilerna bytas?
Ventil med äldre termostat monterad på vitmålad rörledning mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatventil utan reglage fäst vid ett vitt radiatorrör mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åldrad radiatorventil utan termostat i ett vitt rum, behöver eventuellt ny termostat eller byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre termostat på en vitmålad radiatorventil med skalan inställd på cirka 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där måste vara något udda märke(?) Står det något på termostathusen? Vilket land gäller det?
 
Tyvärr glömde jag kolla på termostathuset. Jag vill minnas att loggan skulle kunna vara IMI.
Huset är byggt på 50-talet och termostaterna troligen från den tiden.
Huset finns i Sverige, byggt privat av en svensk familj :)
 
Ok, IMI skulle kunna vara samma som Heimeier idag enligt vad kan se, men ventilerna är ju gamla då så det är inte säkert att det passar. Ovanligt med termostater på 50-talet, istället brukade det finnas central termostatstyrning on/off på cirkulationspumpen. Går det att skruva av plastringen med markeringen och mäta ytterdiametern på gängorna? Om man trycker på den sexkantiga plastpinnen med graderingen, hur många [mm] rör den sig utåt/inåt?
 
Huset bytte ägare i början av 70-talet, och då uppgraderades också pannrummet. Kan tänkas att termostaterna är från den tiden.
Jag ska kolla på detta till helgen, då jag ska dit.
 
Krilleman
B BrokenArrow skrev:
Jag misstänker att alla termostater i huset har slutat fungera.
Finns det nya termostater att köpa som passar på dessa ventiler?
Eller måste ventilerna bytas?
Vi satt med samma ventiler/termostater för drygt ett år sedan och ringde/mailade runt och kollade om det fanns ersättningstermostater eller någon form av adapter till moderna termostater att tillgå. Det slutade med att vi bytte till nya MMA ventiler och termostater.

Vårt hus är byggt 64 och ventiler samt termostater byttes någon gång i mitten av 80talet och ingen kände idag till märket och om det fanns adaptrar eller fästen för nyare termostater.
 
  • Gilla
BrokenArrow
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
BrokenArrow
  • Laddar…
Det verkar alltså som att det ska gå att byta ut insatserna och sedan sätta dit nya termostater.
 
Fast man kan tänka baklänges också för allt kommer inte att finnas i evigheter. Köper du nya termostater och insatser nu, kanske ganska dyra och sen om nåt år kanske ventilerna läcker och då finns inte rätt ventiler att köpa......Då åker man på att byta allt ändå. Själva ventildelen till gångbara termostater är ju bara kaffepengar, det är väl jobbet med att tappa ur och byta dem som tillkommer då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.