Krilleman
  • Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
Har du bergvärme (värmepump) så sägs det ju att man ska ha fullt öppet, möjligen justera nån enstaka radiator, inte låta termostater reglera (dubbla reglersystem blir inte så bra). Dvs termostat behövs isåfall ej...

Är huset i samma stil som dina äldre sektionsradiatorer skulle jag personligen satsat på nåt liknande
http://www.mma.se/produkter/slottsventil/

Dyrt, men iallafall original slottsventiler slår ju alla moderna plastgrejjor, med lite putsmedel så ser de ut som nya, Vet inte om dessa nytillverkade håller samma kvalitet... 20 år gammal gulnad spröd plast åker ju i bingen direkt, så det borde vara det sämsta alternativet om man inte tycker det är kul att byta grejjor var 20 år förstås...
 
Jag har fjärrvärme med yttertempgivare. Så jag antar att det vore lämpligt att ha vanliga termostater. Huset går inte riktigt i stil med elementen. Byggt 1963.
 
Har kollat runt och några piggar verkade tröga så har motionerat upp dom upptäckte också att en av t-kopplingarna läkte lite genom själva piggen. Bör man byta t-kopplingar också? Jag tänker att har piggarna väl börjat kärva så kommer dom väl fortsätta med det, eller finns det något att göra åt det?
 
JeppeKa skrev:
Bör man byta t-kopplingar också? Jag tänker att har piggarna väl börjat kärva så kommer dom väl fortsätta med det, eller finns det något att göra åt det?
Nej det behöver du inte, däremot bör du byta packbox i det koppel som läcker. Det går att byta packboxar även i de med kärvande piggar men jag skulle tycka det var bortkastade pengar (om det inte var så att du ändå var tvungen att tömma hela systemet osv. och vill lägga de pengarna förebyggande) Kärvande piggar går oftast att motionera upp så de fungerar i flera år utan problem bara man regelbundet motionerar dem. (Sen ska man ju komma ihåg att göra det, en av huvudanledningarna att jag funderat på digitala termostater för själv glömmer jag det)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.