Har läst här länge men nu har jag äntligen blivit med hus o det var dags att bidra till diskussionen.
Nu till min fundering.
Har vattenburen värme (luft/vatten) med radiatorer på övervåningen och har nu hittat en termostat som läcker, inte mycket och verkar inte ha gått ner någon fukt under golvet men tillräckligt för att golvet ska ha fått en fläck och blivit fult. Tänkte byta termostaten men blir osäker. Behöver jag tömma värmesystemet innan? Passar en ny termostat rakt av eller måste jag hitta en likadan?
Känner att jag långt ifrån har tummen mitt i handen men inser att jag inte vet ett skvatt när det kommer till värmesystem. Försökte få en genomgång av förra ägarna vid övertagandet med de kunde bara konstatera att allt har fungerat som de ska och att de inte heller vet hur det fungerar.
Tror att jag kanske måste läsa på lite om min värmepump innan vintern.
Tack på förhand
 
  • Termostat på radiator som visar tecken på läckage nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var exakt läcker det? Kanske räcker att försiktigt dra åt muttrarna i kopplet och ventilen bara man tar bort termostathuset först? Kopplet ser integrerat ut så det gäller att hitta ett helt nytt koppel som passar med radiatorn om det behöver bytas.
 
Termostaten läcker då inte isofall radiatorventilen "under" termostaten. Kolla med lampa och papper om du kan se var det kryper fram...
 
Tittat närmare nu och verkar vara ventilen som läcker precis i skarven där ventilpinnen (hoppas ni förstår) går in.
Pekar på den med tandpetaren på bilden.
Går det att byta bara ventilen?
Antar att jag i då fall behöver tappa ur värmesystemet?
 
Glömde bilden:)
 
  • En hand använder en tandpetare för att rengöra en skruv på en väggmonterad beslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök se viket fabrikat det är på ventilen och se om du kan köpa en ny ventil insats på någon VVS butik.
 
Får ta en vända till lundagrossisten på måndag. Någon som vet om jag behöver tappa ur hela systemet innan jag skruvar ur den?
Vill ju inte ha en fontän i vardagsrummet
 
Finns olika modeller av ventiler. På de med förinställning kan man skruva ut packboxen utan att vattnet rinner ut men på de andra måste man tappa ur så mycket att det inte rinner längre. Har man samma ventiler överallt kan man ju prova på den i badrummet först.
 
Hade varit smidigt. Har tyvärr golvvärme och handdukstork som värme i badrummet
 
Om det är övervåningen, högst upp alltså, behöver du bara stänga av pumpen och tappa trycket i systemet.
 
Låter enklare. Hela värmepumpen eller räcker det med cirkulationspumpen?
 
Om värmepumpen har en cirkulationspump så räcker det att stänga av den separat. Finns också värmepumpsmodeller som har två cirkulationspumpar som jobbar i serie vid uppvärmning och då gäller det att ställa den i enbart varmvattenberedning eller stänga av hela värmepumpen.
 
Stort tack till alla för hjälpen. Har nu varit iväg till lundagrossisten och de kunde med hjälp av bilderna leta upp rätt ventil. Nu ska jag bara få ändan ur och byta
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.