Hej!
Det läcker.. droppar vatten ned på parketten.. Kan man byta termostat själv? Behöver hela paketet bytas ut. Stiftet har ärgat fast helt..

Närbild på en vitmålad radiator med en avmonterad, sliten termostatventil och synliga korrosionsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatoranslutning, vitmålad rörkoppling, termostatventil, slitage, korrosion, detaljbild inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeelement med termostat, rör och handduk på ett trägolv nära en målad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller ska jag bara ge upp och ringa en rörläggare?
 

Bästa svaret

Den yttre kromade mutterringen med den svarta plasten kan du skruva bort med en polygriptång eller stor skiftnyckel. Sedan kan man kanske trycka in stiftet med ett större buntband så det slutar läcka. Själva ventilen ser utbytt ut så det borde gå att skaffa fram ny insats eller bara packbox.
 
J Josth skrev:
Den yttre kromade mutterringen med den svarta plasten kan du skruva bort med en polygriptång eller stor skiftnyckel. Sedan kan man kanske trycka in stiftet med ett större buntband så det slutar läcka. Själva ventilen ser utbytt ut så det borde gå att skaffa fram ny insats eller bara packbox.
Tack snälla för svar! Behöver jag tappa ut hela systemet på vatten, eller räcker det med att stänga av radiatorpumpen?
 
Ska du byta ventilinsatsen behöver man tömma ur värmesystemet först. Inte för det första jag skrev.
 
J Josth skrev:
Ska du byta ventilinsatsen behöver man tömma ur värmesystemet först. Inte för det första jag skrev.
Ok, tack snälla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.