Jag har problem med att byta ut en termostat i en (av rörmokare) nymonterad duschblandare av märket Bathlife... Problemet är att den inte ger full värme; får som mest ut 35-gradigt vatten! Och nej, det är inget fel på inkommande vatten; själva blandarhuset blir riktigt hett i änden där varmvattnet kommer in. Rörmokaren som monterat blandaren säger att det krävs en specialnyckel för att skruva ur den "låsring" som håller termostaten på plats. Med denna information har jag kontaktat både återförsäljaren och Bathlife själva, och fått dem att skicka en ny termostat i alla fall (om än begagnad... suck). Däremot säger personen jag pratat med på Bathlife att det inte behövs någon specialnyckel för att ta loss "låsringen". Det är bara att använda en polygrip! "Det hade killen på lagret till och med fixat!"

Den "låsring" jag pratar om syns på den bifogade bilden och sitter invändigt i "blandarhuset". I ytterkant på ringens insida finns sex spetsformade "hack" jämnt fördelade runt om. Är det någon som känner till vad det är för en nyckel som skulle passa till en sådan ring??? Ringens diameter invändigt är strax under 40 mm... (Ett av de spetsformade hacken syns i ringens nedre del)

Bathlife duschblandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den lär nog lossna med polygrip eller rörtång men det rekommenderar jag inte, risken att man repar ner och klämmer sönder är lite för stor.
Rekommenderar en bandnyckel om du inte hittar någon specialare som passar i knapen.
2000016986.jpeg
Biltema kallar denna "universalöppnare".
 
Tack för snabbt svar! Dock... den lilla "kant" av ringen som sticker ut utanför "blandarhuset" är svagt rundad och endast strax över en millimeter att greppa på. Tvivlar på att bandnyckeln kan finna något fäste där... Och eftersom blandaren är helt ny vill jag absolut inte börja med repor och andra skavanker... Borde inte tillverkaren kunna hänvisa till vilken nyckel som krävs!???
 
Rörmokaren som monterat blandaren bör i anständighetens namn ha den nödvändiga specialnyckeln.
 
Till rörmokarens försvar ska tilläggas att det är jag själv som köpt blandaren, och rörmokaren hade aldrig hört talas om det märket, och OM det nu är en specialnyckel som endast Bathlife använder kan jag knappast klandra rörmokaren...
 
Krilleman
Jag kan inte påstå att en specialnyckel till "bathlife" är ett verktyg en vanlig rörbuss är utrustad med.

Hade det varit en FMM eller Mora så hade det varit fixat på nolltid. Dessa verktyg är standard att ha med sig.
 
Kommer du åt en svarv så går det att svarva till någonting som passar.
 
Att säga att man ska använda polygrip till att lossa den, visar att man inte har en aning om vad man pratar om. Självklart ska det finnas en specialnyckel till den, som återförsäljaren bör kunna tillhandahålla, annars är det dålig service.
Bathlife har jag aldrig hört talas om, så det är inte konstigt om rörmokaren inte har detta verktyg.
 
Mitt tidigare svar baserade sig på att rörmokaren hade sålt blandaren. Bathlife borde bjuda på ett verktyg, annars skulle jag reklamera blandaren.
 
Vi har via återförsäljaren fått veta att Bathlife är beredda att återbetala kostnaden för blandaren, MEN den är ju redan monterad med hand- och takdusch, och jag har betalat en rörmokare för att få den på plats, så jag vill ju bara få den att fungera... och är därför inte intresserad av återbetalning. I så fall bör väl Bathlife även stå för monteringskostnaden? Tycker själv bara att det är såå märkligt att Bathlife (importören?) inte känner sina egna produkter bättre än att de kan erbjuda en nyckel som gör det möjligt att plocka ut termostaten, när de ändå bemödat sig att skicka en ny termostat till mig...
 
Om du inte hittar det rätta verktyget så får du nog ta till lite milt våld.
Sätt an en spårmejsel med vass klinga i ett av "hacken" på ringen och knacka loss den med en hammare. Jobba dig runt på de hack där du kommer åt. Det kan fungera med lite tur.
 
Gammal tråd men löste detta sig? Ser ut som en precis lika blandare jag har som nu bara släpper igenom väldigt lite varmvatten. Den är väldigt lite använd, vilket kanske gör att den kalkat igen, men jag kommer inte ens in i den så långt som på bilden här.
Spontana känslan är att byta till något kvalitetsmärke istället.
 
Nej, lustigt att hitta din fråga efter så lång tid och inse att blandaren sitter kvar i badrummet... Det ”löste sig” på så sätt att rörmokaren som monterat eländet ströp ventilen på kallvattenledningen. På så sätt späs inte varmvattnet ut alltför mycket och det går att duscha varmt efter det! Dock har det börja droppa lite från termostatänden av blandaren, så snart åker den ut! Så lycka till med din version av blandaren! ;)
 
Tack för svar!
Jag kom in i den.. Har jobbat med den flera timmar idag.. kontaktade Bathlife som svarade snabbt att de inte tillhandahåller några reservdelar till flera år gamla blandare. Känns som jag byter ut den mot ett bättre alternativ..!
 
M moore skrev:
Tack för svar!
Jag kom in i den.. Har jobbat med den flera timmar idag.. kontaktade Bathlife som svarade snabbt att de inte tillhandahåller några reservdelar till flera år gamla blandare. Känns som jag byter ut den mot ett bättre alternativ..!
Vilket skojarföretag! Så med andra ord så har de bara reservdelar till nya blandare, som ju egentligen inte borde behöva reservdelar.
Typiskt företag som säljer lågbudgetskräp tillverkat i Kina, fast med en dyr prislapp.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.