Vi har börjat bo in oss i vårt "nya" hus från -73. Jag upptäckte nyligen att det inte kommer någon värme alls i två av våra element. Det är vattenburen värme, två separata enrörssystem, ett för varje våning. Det är två element på nedervåningen som inte fungerar men övriga på det planet funkar (nåja, det kommer värme iaf), vilket får mig att misstänka termostaten, som ser ut att vara original.

20151012_190719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151012_190806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första frågan är, kan det vara något annat än termostaterna som är fel? Om dessa är trolig bov, vad är det jag byter ut? Bara själva "det grå och delen som ser ut att vara av mässing därunder" eller behöver hela T-kopplingen bytas? Om bara själva den grå+mässing, har ni tips på termostater (gärna med länk) som passar rakt av? Om jag behöver byta hela T-kopplingen, är det standardmått på själva kopplingen eller bör jag räkna med att kanske behöva förkorta/förlänga något av rören till kopplingen?

Har dragit en del rör öppet till toaletter och blandare, så jag är hyfsat van, men termostater har jag aldrig gett mig på.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Krilleman
Fjädrar nålen i mitten om du trycker på den?

Dom har en tendens att fastna i bottenläge, varpå flödet stryps.
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
Det var som du misstänkte, krilleman_215. De hade fastnat i bottenläget, så nu kommer det åtminstone värme i dem. Tack!

Om det nu hade varit ett byte förestående. Jag tycker de är gamla, men 40+ år för en termostat är kanske ingen ålder? =) Hade hela T-kopplingen behövts bytas ut då? Eller finns det smidiga "insatser" att köpa till? Vad är det jag köper i så fall? Vilka mått ska jag kika efter?
 
Jag tycker dina radiatorventiler ser så blanka o fina ut att dom skulle kunna vara "nya". Kan inte se en färgfläck på dom å andra sidan ser det inte ut som nån har skruvat av muttrarna sen radiatorerna målades sist heller...

Termostaterna kan du testa i en kastrull vatten på spisen, men koka inte sönder dom. :)
Det räcker att börja med kallt vatten och öka tills det är så varmt att ventilen skall stänga.
Mät rörelsen med ett skutmått där stiftet skall sitta.
Temperaturvredet ser väldigt litet ut för att vara en termostat.

Men är det verkligen enrörssystem? Dessa drogs oftas med tunnare rör med plastisolering på.
Du har ser ut att ha "riktiga järn-rör". Kolla om inte rören ut från värmecentralen är grövre.
Med den typ av ventil du har skulle ju vattnet strypas till alla element om vattnet till ett element stryps.
Enrörssytemen måste ha en bypass funktion då ventilen är stängd. Ett koppel med 4:a röranslutningar plus ventil.
 
Jag lär mig massor här.

Ursäkta en nybörjares frågor. Men "det grå" är alltså termostaten (om det nu är en termostat) och allt det andra, dvs det som syns på undre bilden, är radiatorventil? Om det grå bara är ett vred, som inte reglerar efter temp, så är det bara att köpa en termostat och skruva på ventilen i så fall? Piggen i ventilen har i sig ingen reglering utan styrs helt av termostaten?

Angående enrör. Jag har själv sett slinga på övervåningen och rörmokaren sa att den var enrör. Jag gissade att det var samma på undervåning, men det kanske det inte behöver vara? Men enrörssystem behöver väl inte ha bypass? radiatorerna på övervåning har bara två rör. Jag har förstått det som att radiatorn tar varmvatten från slingan och skickar tillbaka det i samma slinga, men själva slingan kan fortfarande strömma fritt. Lite som till vänster i skissen nedan. Funkar det istället som till höger? Då förstår jag varför det blir sånt bök att ställa in temp på övervåningen... Ska man ens ha termostat på radiatorerna då? om en termostat i början stryper får ingen radiator på övervåningen vatten?
radiator.png
 
Tillägg till frågan över. Eftersom nålen i en ventil på undervåningen fastnat i strypt läge, men resten av radiatorerna var varma, utesluter det att jag har enrör på BV och då måste ha tvårör?
 
Om nålen i en ventil i ettrörssytem fastnar intryckt kan resten av radiatorerna fortfarande bli varma. Ettrörssystem har bypass i ventilkopplet. Dessa blir då varma i ettrörssystem men om det varit tvårörs hade ventilkopplet istället varit kallt. På bilderna syns det ju inga ventilkoppel alls utan bara ventiler. Ser ut som tvårörssystem tycker jag.
 
Det du visar på bilden är ingen termostat utan ett handvred som man kan ställa in manuellt förutsatt att stiftet som nämndes tidigare är rörligt. Och ditt system verkar vara likt vänstra bilden i #5 dvs med bypass under golvet och därför enrörssystem som du antagit.

Skulle du någonstans vilja ha termostater är det säkert möjligt med lämplig adapter att sätta såna isf de manuella vreden. Beroende på värmekälla och ev central reglering är det mer eller mindre gynnsamt eller nödvändigt med termostater så börja med att alla ventiler funkar först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.