Hej!

Installerade golvvärme i badrummet som vi renoverade 2007, elektrikern satte då dit en Devi 530 termostat. Senaste åren har den slagit av och på väldigt ofta men ändå levererat värme till golvet så jag har inte orkat byta. Nu verkar den dock ha gett upp, golvet är iskallt oavsett hur mycket jag skruvar upp termostatet. Har googlat lite och det verkar som att Devi 530 från 2007 var många defekta...

Går det att byta termostatet bara eller åker jag på att byta givaren också? Fixar jag det själv, kan väl inte vara så svårt? Några tips på ett bra termostat/givare???

/Lasse
 
Enklast är väl och byta till en ny 530 ( E nr 8581195 ) och då använda den g:a golvgivaren. Skulle det vara fel på givaren du har så följer det med en ny i förpackningen.
Om du fixar det själv kan ingen annan än du veta men det är inte svårt (om man är lite händig) men det kräver behörighet om det ska vara rätt.
 
elmont skrev:
Enklast är väl och byta till en ny 530 ( E nr 8581195 ) och då använda den g:a golvgivaren. Skulle det vara fel på givaren du har så följer det med en ny i förpackningen.
Om du fixar det själv kan ingen annan än du veta men det är inte svårt (om man är lite händig) men det kräver behörighet om det ska vara rätt.
Ok, låter bra. Är rätt händig så bara byta termostatet ska jag kunna fixa. Om jag inte vill ha en 530 går det att "uppgradera" till t.ex. en Devireg Touch http://www.elot.se/product.html/devireg-touch?category_id=164 utan att behöva byta givare?

/Lasse
 
köper du en Touch (E 8581249 xxxxxxx50 xxxxxx51) så följer då även då med en givare som du i väreta fall får byta till, men jag är rätt säker på att den som redan sitter där lirar tillsammans med Touch
 
elmont skrev:
köper du en Touch (E 8581249 xxxxxxx50 xxxxxx51) så följer då även då med en givare som du i väreta fall får byta till, men jag är rätt säker på att den som redan sitter där lirar tillsammans med Touch
Kanon, tack för hjälpen...(y)
 
Tänkte bara meddela att det funkade fint att bara byta termostatet, var inga problem att använda den gamla givaren och nu har jag en extra givare om den gamla skulle ge upp...(y)
 
Hej! Har liknande problem, samt att jag gärna vill ha tidsstyrning på golvvärmen då det inte finns större anledning att värma konstant.

Är det något som kräver elarbete? Eller är det ”klicka ur/klicka i”? Måste jag lossa trådar eller liknande
 
Ja, byte av termostat är elarbete. Bryt strömmen och säkerställ att det är spänningslöst. Demontera anslutningarna för inkommande el, tempgivare och gv-slingan. Montera nya termostaten och koppla in ovan på rätt plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.