Hej,

Behöver byta termostater som inte byts på evigheter. Två av fem är även sönder. Tänkte byta ut alla, googlade lite och hitta likadana som vi har idag fast nyare modell. Dvs Ruth Basicline, se länk. När jag öppnar de gamla modellen sitter inte kablarna på samma sätt. Min enkla fråga blir då, vart ska kabla sitta?kan någon guida mig? Vilken färg var? =)


https://www.hornbach.se/p/roth-rums...MIge6E8YLDiAMVphiiAx3QPw18EAQYASABEgIoDvD_BwE


spontant känns det inte så stor risk att göra detta trots min okunskap. Men frågar för säkerhetskull, bör jag anlita en elektriker för detta?

Tacksam för hjälp.
 
  • Vit Roth Basicline termostat monterad på väggen med en stor ratt för temperaturjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en Roth Basicline väggtermostat med avtagna skydd och synliga interna kopplingar, kretskort och kablar i en bostadsrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatens kretskort med anslutningspunkter och inställningsratten synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
O Olle Rasmusson43 skrev:
Hej,

Bor i en bostadsrätt med termostater som inte byts på evigheter. Två av fem är även sönder. Tänkte byta ut alla, googlade lite och hitta likadana som vi har idag fast nyare modell. Dvs Ruth Basicline, se länk. När jag öppnar de gamla modellen sitter inte kablarna på samma sätt. Min enkla fråga blir då, vart ska kabla sitta?kan någon guida mig? Vilken färg var? =)


[länk]


spontant känns det inte så stor risk att göra detta trots min okunskap. Men frågar för säkerhetskull, bör jag anlita en elektriker för detta?

Tacksam för hjälp.
Varför skall inte föreningen lösa detta?
 
Krilleman
Börjar med att dubbelkolla om termostaterna är "din" egendom eller bostadsrättsföreningens egendom.

Det är lättast.

Därefter agerar du beroende på svaret.
 
K Kane skrev:
Varför skall inte föreningen lösa dettatro
tror ni missförstår. Vems egendom, varför föreningen inte gör det etc är inte frågan.

Skulle behöva hjälp med frågan =)

Ful om man ska hårdra det, allt i din bostad är ditt, allt utanför är föreningen.

Trevlig kväll
 
O Olle Rasmusson43 skrev:
tror ni missförstår. Vems egendom, varför föreningen inte gör det etc är inte frågan.

Skulle behöva hjälp med frågan =)

Ful om man ska hårdra det, allt i din bostad är ditt, allt utanför är föreningen.

Trevlig kväll
Uppvärmning brukar vara föreningens ansvar.
 
D Dilato skrev:
Uppvärmning brukar vara föreningens ansvar.
Återigen, det är inte frågan. Trädgårdsarbete brukar också vara föreningens ansvar, förstår inte hur det är relevant…

Jag har fått redigera min fråga då många verkar inte förstå.
 
tommib
Hör om föreningen har en manual för de gamla termostaterna som beskriver funktionen hos de olika plintarna. Då kan du enkelt byta.








Nå, nu retas jag mest. Men principen är just den. Ta reda på vad plintarna på den gamla har för funktion och gör samma för den nya. Sen är det enkelt att koppla in ledarna. Om termostaterna inte har samma funktionalitet blir det svårare.
 
All information som vi har tillgänglig finns i original meddelandet. Finns ingen förening, finns inga gamla instruktioner.
 
Ta en bild på insidan på locket på den gamla termostaten. Det sitter ett schema där på hur det är kopplat.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Säger det dig nånting? 😂
 
  • Hand som håller en vit plastinredning där ett kopplingsschema är tryckt, med texten "Roth" samt önkiga symboler, siffror och bokstäver. Trägolv bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Olle Rasmusson43 skrev:
Säger det dig nånting?
Då blev det lättare. Den som nu sitter på 1 skall till pilen. Den som nu sitter på 2 skall till 24V. Den som nu sitter på 4 skall mellan pilen och 24V. Klockan lämnas oansluten.
 
  • Gilla
Olle Rasmusson43 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
2 till 24v
4 till jord
1 till pil ut
Bara så jag inte gör fel.
Turkos - 24
Blå - jord - vilken symbol är det?
Vit - pil ut

Uppskattar verkligen hjälpen!
 
A Avemo skrev:
Då blev det lättare. Den som nu sitter på 1 skall till pilen. Den som nu sitter på 2 skall till 24V. Den som nu sitter på 4 skall mellan pilen och 24V. Klockan lämnas oansluten.
Tack!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.