Har ett sommarhus med enkupigt tegeltak från 1920-talet, som behöver bytas ut.

Funderar på plåttak. Är det bara plocka att bort gamla tegelpannorna och skruva fast nytt plåttak i den befintliga läkten? Måste naturligtvis kolla läktavstånd och skick på läkten etc, men, rent principiellt, är det något som hindrar att man behåller gamla läkten och återanvänder läkten precis som den är - för plåttaket.

Vad ska man satsa på, aluminium eller plåt? Är lite orolig för oljud vid regn.
Tips på prisvärda plåttak mottages också tacksamt :)
 
L
Ska du ha plåt som har tegelform eller TP-plåt viss skillnad vid montage
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har inte bestämt mig än vilken plåt vi ska ha. Om det finns plåt som passar befintlig läkt är det ett stort plus. Skulle vara fint om det nya plåttaket har en liknande form som det gamla enkupiga tegeltaket :) men inget "måste".

Hoppas också att det nya taket kan förbli mossfritt så länge som möjligt... :) Antar det har mer med ytbeläggning än takform att göra - eller?
 
Redigerat:
Du ska självklart riva all läkt o även underlagsduken o montera nytt. Då får du även koll hur råsponten ser ut.
 
L
J jokomoko skrev:
Har inte bestämt mig än vilken plåt vi ska ha. Om det finns plåt som passar befintlig läkt är det ett stort plus. Skulle vara fint om det nya plåttaket har en liknande form som det gamla enkupiga tegeltaket :) men inget "måste".

Hoppas också att det nya taket kan förbli mossfritt så länge som möjligt... :) Antar det har mer med ytbeläggning än takform att göra - eller?
Det finns ett antal olika plåtstrukturer , men ingen vad jag vet som är som enkupigt , troligtvis
p-g-a att dom inte går att gå på , tar du ett som ser ut som tvåkupigt som kommer inte läkten att passa , en TP-plåt 20X20 går att lägga på läkten direkt , men det förutsätter att papp och läkt är intakta till 100% , så det verkar som att det kommer att bli en total renovering av taket för dig
Angående smatter vid regn går det inte att undvika om du inte tar en plåt som är med ett gummiskikt på , blir lite mindre då men finns kvar , tror att det är lite överkurs i det här läget , kostar en hel del ., den TP-plåt som säljs via varuhusen är av tunn modell ,billiga och från en takfirma kan du få en lite tjockare , kostar mer
Det med påväxt av mossa , har du barträd runt stugan och lite skugga kommer det säkert att växa , det har att göra med terpentinet som finns i barren tillsammans med annat i luften ,
ett brant tak får mindre påväxt , skiten regnar bort .
Lite att tänka på men tror du klarar det
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Du ska självklart riva all läkt o även underlagsduken o montera nytt. Då får du även koll hur råsponten ser ut.
Även om de gamla takpannorna är från 1920-talet, så är inte resten av takstrukturen så himla gammal (nåja, allt är ju relativt) . Vid läckage ca 25 år sedan så hade tidigare ägare rivit bort all läkt & papp och lagt nytt. Tjärat taksponten, sedan två lager papp sedan läkt, sedan lagt tillbaka de gamla takpannorna. Läkten ser fortfarande "som nytt" ut, så att riva all läkt och underlag är något jag vill helst undvika, om möjligt.
 
L
J jokomoko skrev:
Även om de gamla takpannorna är från 1920-talet, så är inte resten av takstrukturen så himla gammal (nåja, allt är ju relativt) . Vid läckage ca 25 år sedan så hade tidigare ägare rivit bort all läkt & papp och lagt nytt. Tjärat taksponten, sedan två lager papp sedan läkt, sedan lagt tillbaka de gamla takpannorna. Läkten ser fortfarande "som nytt" ut, så att riva all läkt och underlag är något jag vill helst undvika, om möjligt.
Bara att öppna och se hur det ser ut , som jag sa tidigare , TP-plåt 20X20 går att sätta direkt på läkten
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Varför behöver det enkupiga teglet bytas ut?
 
L Liteavvarje skrev:
Bara att öppna och se hur det ser ut , som jag sa tidigare , TP-plåt 20X20 går att sätta direkt på läkten
Tack för svaren Liteavvarje. Visste inte vad TP-plåt var för något så jag googlade. Kanske inte så passande för vårt hus (vad jag sett på de TP-bilder jag fann).

Om det inte finns något enkelt sätt att sätta upp ett nytt plåttak på underliggande existerande struktur, så är annan lösning för oss att helt enkelt byta ut existerande takpannor mot nya takpannor med samma mått, om sådana finns. Har sett bilder på glaserade pannor som ser snygga ut (vet ej vad de kostar) men "glaserade" borde ju också vara bra ur mossbeväxtningssynpunkt - tycker man?

Vad gäller träd runt huset har vi inga barrträd numera. Vi hade en gigantisk ek alldeles vid husknuten med grenar hängande över huset, men den eken tog vi ned i våras. Jag gillar ek, de är vackra, men, förfärligt opraktiska.
 
J justusandersson skrev:
Varför behöver det enkupiga teglet bytas ut?
Halloj,
Anledningen är främst estetisk + att vissa plattor blivit sköra. Vi tycker taket alltid ser "smutsigt" ut. Tvättat taket med trycktvätt för ett par år sedan men pannorna tycks vara porösa i ytan och som en svamp suger pannorna åt sig smuts och mossa.
 
J jokomoko skrev:
Är lite orolig för oljud vid regn
Jag har haft ett hus där vi lade två olika sorters plåttak i "tegelimitation".
Men upplevde aldrig något störande ljud, "regnsmatter" när det regnade.
 
Det finns ett antal olika plåtstrukturer , men ingen vad jag vet som är som enkupigt , troligtvis
p-g-a att dom inte går att gå på , tar du ett som ser ut som tvåkupigt som kommer inte läkten att pass
Om inte läktavståndet passar, är det något som hindrar att man bara skruvar dit extraläkt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har haft ett hus där vi lade två olika sorters plåttak i "tegelimitation".
Men upplevde aldrig något störande ljud, "regnsmatter" när det regnade.
Oh, va' bra. Låter betryggande. PLåt -alternativet lever.. :)
 
L
J jokomoko skrev:
Oh, va' bra. Låter betryggande. PLåt -alternativet lever.. :)
Bara att mäta mellan läkten , om det inte riktigt stämmer så kommer ett fallande mått att flytta sig , om det är så att det inte är rätt , kan man sätta extra läkt emellan det gör inget , dom plåtar som finns i struktur tegel är i stort sätt lika i mm sett och har en fästpunkt som ska användas , står i instruktionen , sedan om det är en läkt extra som inte kan användas , så
kommer plåten att hänga i himlen över läkten , hur ju ingen betydelse , låt den vara .
PS Kolla vad för längd du behöver , dom säljs i olika längder , bra att ha hela plåtar utan skarvar , det går även att beställa enligt dina mått , blir lite längre lev-tid och vet ej om det tillkommer en mindre kostnad , fördelen är inget spill
Bättre att ha pengarna i fickan än i skrotlådan
 
Det finns tegeltak från 1500-talet som fortfarande ligger kvar. Försök att göra om det med plåt. (Jag är en varm förespråkare för vissa typer av plåttak på nya hus, men tycker man skall behålla ett lertegel så länge som möjligt.) Med hjälp av algtvättmedel brukar tegelpannor bli betydligt snyggare, men vissa äldre är väldigt tunna och porösa. Nytt lertegel håller väldigt länge och glaserat lertegel i evigheter. Det som begränsar tegeltakens funktionstid, liksom plåttakens, är underlaget, dvs papp och eventuell läkt. Modern underlagspapp, typ YAP 2200, är dock väldigt hållbar. Betydligt längre livstid än äldre varianter med halva mängden asfalt och sprödare kärna. Ströläkten måste vara entums, annars ruttnar den på nolltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.