Hej!
Var och köpte en ny tappkran för att koppla tvättmaskinen på, då var de med en planadapter, ska den användas och isåfall vart. Sitter inte någon sådan på den gamla kranen.
Bifogar på gamla kranen samt den nya som ska monteras, Tänkte även sätta en sån täckbricka också, ser ni några konstigheter att de inte skulle funka?

Tacksam för svar.
Jonas
 
  • Kromad tappkran med svart spak och ansluten metallslang monterad på vägg nära ett draperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en täckbricka nära en ny tappkran med en plan adapter bredvid på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste väl ha ett väggfäste för tappkranen eller kommer ledningen dolt genom väggen?
 
  • Metalliskt väggfäste för tappkran med gänganslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Du måste väl ha ett väggfäste för tappkranen eller kommer ledningen dolt genom väggen?
Kommer dolt genom väggen
 
Oki, då vet jag inte...
 
Krilleman
Blir det verkligen tillräckligt mycket gänga kvar efter du fått dit täckbrickan?

Och nej, planadaptern behövs inte när man ska gänga fast denna ventilen med lin.

MEN: Just denna sort inte tilltänkt att gängtätas med lin & Locherpasta.
Korrekt montering är med planpackning (med planadaptern) eller kopplingsändan Dy15 (Vatettes fasta täckbrickor).

https://www.rskdatabasen.se/kategor...pventiler/tappventiler-vagg/vatette-8473409-1
 
Krilleman Krilleman skrev:
Blir det verkligen tillräckligt mycket gänga kvar efter du fått dit täckbrickan?

Och nej, planadaptern behövs inte när man ska gänga fast denna ventilen med lin.

MEN: Just denna sort inte tilltänkt att gängtätas med lin & Locherpasta.
Korrekt montering är med planpackning (med planadaptern) eller kopplingsändan Dy15 (Vatettes fasta täckbrickor).

[länk]
Hej!
Lite de e jag rädd för att de inte finns, den är ju inte riktigt slät täckbrickan, finns de nått minst antal gängor den måste på, finns det nån bricka som är helt slät som kan funka.
Kan man montera denna med lin och få tätt elle måste de va på de andra sättet. Ska jag hellre byta kran isåfall
 
Krilleman Krilleman skrev:
Blir det verkligen tillräckligt mycket gänga kvar efter du fått dit täckbrickan?

Och nej, planadaptern behövs inte när man ska gänga fast denna ventilen med lin.

MEN: Just denna sort inte tilltänkt att gängtätas med lin & Locherpasta.
Korrekt montering är med planpackning (med planadaptern) eller kopplingsändan Dy15 (Vatettes fasta täckbrickor).

[länk]
Ska man byta till en sån här istället kanske?
Dock dubbel så dyr, men snyggare. Kan denna monteras med lin å pasta.
 
  • Kromad Oras tappkran med backventil för väggmontage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman Krilleman skrev:
Blir det verkligen tillräckligt mycket gänga kvar efter du fått dit täckbrickan?

Och nej, planadaptern behövs inte när man ska gänga fast denna ventilen med lin.

MEN: Just denna sort inte tilltänkt att gängtätas med lin & Locherpasta.
Korrekt montering är med planpackning (med planadaptern) eller kopplingsändan Dy15 (Vatettes fasta täckbrickor).

[länk]
Funderade kring monteringen där och det står ju faktiskt KAN kopplas mot Vatette fasta väggbrickor. KAN kopplas mot de mest förekommande rören på marknaden, tolkar de som antingen eller, kanske är fel ute
 
Krilleman
Precis, du får två godkända alernativ i texten. Det är klämringsände på Vatettes tappventiler. Så är det.

Då skulle jag hellre satt dit den tappventilen du länkade till från Oras. Den ser dessutom ut att ha längre gänga! (y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Precis, du får två godkända alernativ i texten. Det är klämringsände på Vatettes tappventiler. Så är det.

Då skulle jag hellre satt dit den tappventilen du länkade till från Oras. Den ser dessutom ut att ha längre gänga! (y)
Så fattar jag dig rätt så e de godkänt att sätta denna direkt på röret?, utan täckbrickan då, för som du säger så räcker nog inte gängorna
 
Krilleman
Jag skulle klassa den som mycket bättre tack vare att den ser ut såhär vid leveransen.
Själva gängan som du tänkt täta med lin är antagligen betydligt tjockare i godset.

Men godkänt får du det nog aldrig när du installerar en ny produkt med dold skarv i vägg... :thinking:

https://www.oras.com/se/produkter/oras/product/105006/

Teknisk ritning av en rördel med gängningar, måttangivelser och detaljer kring konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.