Hej!

Vi har ett hus byggt 1966 med halvkaklat badrum som är original. Vår tanke är såklart att totalrenovera badrummet i framtiden, men det har vi inte råd med än på ett tag.

Skulle vilja byta/måla tapeten nu medan vi sparar till den stora renoveringen. Även om tapeten idag är i fult skick och flikat sönder på sina ställen så är allting torrt. Jag är orolig för att om jag river ner och sätter upp en ny tapet så kanske väggen inte klarar av fukten från när man duschar och vi skapar ett fuktproblem.

kan man slipa och spackla tapeten och sen bara måla med våtrumsfärg, eller är det en jättedum idé? Har duschkabin (inte den på bilden längre utan en mindre som går att stänga helt) så inget vatten ska ju komma direkt mot väggarna.
 
  • Vintage badrum med halvkaklade väggar, blommig tapet och en duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I och med att ni har duschkabin bör det gå bra. Jag skulle dock undvika att slipa, så att man inte i onödan gör åverkan på tapetens plastskikt, utan bara spackla igen skador så gott det går, jämna ut det innan det torkat och sedan måla.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tapeten som är idag känns dock inte ”plastig”, inte som glasfiberväv, mer papperstapet med lite textur på, känns lite som att det är jättetunn textil eller något när man drar handen över. Eller det kanske är så gammal badrumstapet känns?
 
  • Närbild på en sliten tapet med texturmönster av blad och rankor i guld och brun ton, skada i mitten visar underliggande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är ett tunt plastlager på den, inget som utgör något tätskikt eftersom det är satt kant i kant, men det är är dumt att slipa på sådan tapet.
 
  • Gilla
Betes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.