Hej!

Har problem med att byta en taklampa... Hur svårt ska det vara egentligen? :)

Lampan som satt där tidigare var monterad direkt utan något monterat takuttag. Lampan som ska upp ska monteras på krok så därför kommer jag sätta in en takuttag.

Har monterat ner gamla lampan och möts av följande sladdhärva i hålet...

3 st svarta sladdar kommer från tre olika håll. Dessa är sammankopplade till en "sockerbit" och från denna löper en svart sladd som den gamla lampan använde sig av.

3 st vita sladdar kommer från olika håll och är sammankopplade till en "sockerbit". Användes inte av gamla lampan.

3 st grön/gula sladdar kommer från olika håll och är sammankopplade till en "sockerbit". Användes inte av gamla lampan då den saknade jord. Den nya lampan är inte heller jordad.

2 st blå sladdar kommer från samma håll. Den ena användes av den gamla lampan och den andra användes inte alls.

Kopplade in dom två sladdarna som den gamla använt (svart och blå) till takuttaget och monterade det. Svart som fas och blå som nolla.

Funkar inte.

Har även testat att koppla lampan direkt till sladdarna i taket utan takuttaget men det funkar inte det heller.

Har testat lampan i ett annat uttag och den funkar så felet ligger inte där!

Inga säkringar har gått.

Har tyvärr inget mätverktyg så jag kan kolla om det finns spänning.

Någon som har någon idé? Och vad är alla sladdar till egentligen?
 
Om den gamla lampan lös när blå och svart var ansluten, och den nya lampan inte lyser med samma sladdar, så låter det konstigt. Du har inte tagit fel blå sladd eller fått glapp i sockerbiten för svarta sladdarna? Funkar andra uttag och grejer som är kopplade i takdosan?

Jag tycker att det är bra att ha en testmejsel som lyser när den får kontakt med strömförande kablar och kontakter. Kostar 19 kr på Biltema, tror jag.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Om den gamla lampan lös när blå och svart var ansluten, och den nya lampan inte lyser med samma sladdar, så låter det konstigt. Du har inte tagit fel blå sladd eller fått glapp i sockerbiten för svarta sladdarna? Funkar andra uttag och grejer som är kopplade i takdosan?

Jag tycker att det är bra att ha en testmejsel som lyser när den får kontakt med strömförande kablar och kontakter. Kostar 19 kr på Biltema, tror jag.
Det är samma blå sladd som den gamla lampan använde och det finns inget annat uttag kopplade till takdosan.

Varför finns det 3 svarta? Och två blåa?
När jag bytt lampor förr så har bara funnits en fas och en nolla och eventuellt en skyddsjord.
 
Förr, innan dimmers fanns, vart det vanligt med sk kronljus. Man hade två knappar till samma lampa så man kunde tända halva eller hela lampan. Typ hel- och halvljus. 😊
Om du inte har två knappar (kronbrytare) som tände din gamla lampa så användes bara en av de två trådarna. Därför var den andra inte inkopplad.
 
da20 skrev:
3 st svarta sladdar kommer från tre olika håll. Dessa är sammankopplade till en "sockerbit" och från denna löper en svart sladd som den gamla lampan använde sig av.

3 st vita sladdar kommer från olika håll och är sammankopplade till en "sockerbit". Användes inte av gamla lampan.

3 st grön/gula sladdar kommer från olika håll och är sammankopplade till en "sockerbit". Användes inte av gamla lampan då den saknade jord. Den nya lampan är inte heller jordad.

2 st blå sladdar kommer från samma håll. Den ena användes av den gamla lampan och den andra användes inte alls.
Det där är mysko kopplat.

När är huset byggt?
När är elen omdragen/kompletterad?

Kommer det ut en svart, en vit och en gulgrön ur samma hål/rör?

Kan du öppna strömbrytaren som man tänder/släcker berörd lampa med, å titta vilka färger som finns där.

Bilder på både takdosan och strömbrytaren underlättar.

Går det att tända på flera ställen?
Tänds flera lampor samtidigt?

Det låter som om du skulle behöva ta hjälp av en/flera personer för att kolla upp hur trådarna är dragna.
Förfaringssätt:
Bryt spänningen (helst hela centralen).
Öppna alla dosor, strömbrytare, lamputtag, vägguttag mm.
Börja dra försiktigt i en tråd samtidigt som dom andra tittar i dom öppna dosorna för att titta efter tråd som rör sig.
Skriv ner hur allt är kopplat.




OBS! Prova inte detta innan flera saker är utredda! Detta är bara en fundering på hur det eventuellt skulle det kunna vara kopplat.
Några antaganden: Svart = nolla, vit = fas, ena blå "fas" till strömbrytaren, andra blå = tändtråd. Lampan ska då kopplas in mellan ena blå och svart, andra blå kopplas ihop med vit.
OBS! Prova inte detta innan flera saker är utredda!
 
Du har inte tappat bort en blå kabel i röran ?
Du har 3st av varje färg utom blå som du har 2st av.;)
 
Det finns tre hål där det kommer kablar från.

Hål 1: svart, vit, jord
Hål 2: svart, vit, jord
Hål 3: svart, 2 vita, 2 blåa, jord

Det finna bara en strömbrytare.

Trodde blå var nolla och svart fas men då har jag kanske fel? Det finns bara 2 blåa.

Ska försöka fixa bilder.
 
Huset är byggt på 60-talet. Vet dock inte när elen är omdragen.
 
da20 skrev:
Det finns tre hål där det kommer kablar från.

Hål 1: svart, vit, jord
Hål 2: svart, vit, jord
Hål 3: svart, 2 vita, 2 blåa, jord
Är det en eller två vita i tredje hålet?

Eftersom huset är byggt på 60-talet så är antagligen inte elen utbytt, däremot så kan jorden vara en senare komplettering.

Antagligen är svart nolla, vit fas och bägge blåa är tändtrådarna från en kronbrytare.
MEN lita aldrig på färgerna, det gäller att metodiskt leta/mäta sig fram till vad som är vad.

Om du öppnar strömbrytaren så får du antagligen svar på vilken/vilka som är tändtråd och som är fas.
 
Redigerat:
OM de två trådar som tidigare har fungerat med den gamla lampan inte fungerar att använda nu så finns bara två alterantiv:
1. Någon tråd har lossant ur sin sockerbit
2. det är felkopplat, du har valt fel blåa tråd, eller satt dem fel i uttaget.
 
Redigerat:
Två vita i tredje hålet så totalt 4 vita.

Om vi antar att svart är nolla, vit fas och blå tändtråd, stämmer det då att bara blå och svart ska användas? Vad har fasen då för funktion?

Lamputtaget har två kontakter (förutom jord) som är märkta P (fas?) och N (nolla?). Ska tändtråden in som fas då?
 
Ja tändtråden är "fas" ur lampans synvinkel.

Takdosor används som kopplingsdosor, så de trådar du ser i dosan försörjer hela rummet med el, eller iallafall en stor del av rummet.

Du har ett inkommande rör med fas nolla o jord, sedan distribueras det ut till dina uttag och brytare i rummet, ev. matas det vidare till nästa rum osv.
 
Redigerat:
Du skrev i första inlägget att du inte kopplade jord till uttaget, eftersom din lampa inte skall ha jord.

OM de övriga uttagen i rummet är jordade så måste även lamputtaget vara jordat, även om din nuvarande lampa inte skall jordas. På samma sätt så får du inte ha ett jordat lamputtag i rummet om övriga uttag är ojordade.
 
Lyckas tyvärr inte öppna upp strömbrytaren då den är delvis övermålad...

Vad jag menade i mitt första inlägg är att varken den gamla eller den nya lampan är jordade. Uttaget jag försöker sätta in är jordat så då kommer jag givetvis ansluta jordkabeln även om den inte kommer användas för just denna lampan.
 
Tack för hjälpen!

Visade sig vara säkringen i dimmern som gått... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.