Hej! vi har haft en takläcka som pågått länge (snart 20 år) men där det inte läckt in i huset förrän nyligen utan bara runnit på platsen under isoleringen. Nu skall taket bytas och min tanke är att vi även byter isoleringen och plasten. Undrar dock hur man byter plasten då den går "in i väggen" och är klämd mellan väggreglar och takstolar. Se bild för bättre förståelse.
Det är ett låglutande tak så innertaket har samma lutning som yttertaket. Går det över huvud taget att byta inifrån eller måste det bytas utifrån? plasten är sönderskuren när vi letade efter läckan, varav vi vill byta plasten. Tog även en bild på hålet vi gjort i plasten. Tacksam för hjälp! =)
 
  • Vattenfläckar på innertak nära träreglar och öppnat fuktspärrsskikt där det tidigare letats efter en läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett öppet hål i innertakets plast med synlig isolering och takstolar, relaterat till en takläckagefråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på insidan av ett tak med träreglar, isolering bakom sönderskuren plast och ett tydligt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Varför ska du byta plasten? Räcker att laga i där du skurit upp.
Du kommer aldrig att få det lika tätt som när det byggdes, jädrans massa jobb i onödan med.
 
surris surris skrev:
Varför ska du byta plasten? Räcker att laga i där du skurit upp.
Du kommer aldrig att få det lika tätt som när det byggdes, jädrans massa jobb i onödan med.
Hej Surris, Just nu vet jag inte om det är röta i virket bakom, eller om det är mögel i isoleringen, så tänker att man vill öppna upp och kolla i alla fall. För att göra det behöver man (antar jag) skära upp platsen och ta ner isoleringen. Är det bättre att göra detta uppifrån kanske? när vi ändå byter taket?
 
surris
B Bait skrev:
Hej Surris, Just nu vet jag inte om det är röta i virket bakom, eller om det är mögel i isoleringen, så tänker att man vill öppna upp och kolla i alla fall. För att göra det behöver man (antar jag) skära upp platsen och ta ner isoleringen. Är det bättre att göra detta uppifrån kanske? när vi ändå byter taket?
Ja det är lättare ovanifrån. Lättare att inspektera eventuella skador också.
 
surris surris skrev:
Ja det är lättare ovanifrån. Lättare att inspektera eventuella skador också.
ok, men då behöver de riva hela undertaket utifrån sätt, men det kanske de gör ändå vid ett vanligt takbyte? byter från plåttak till papp.
 
surris
B Bait skrev:
ok, men då behöver de riva hela undertaket utifrån sätt, men det kanske de gör ändå vid ett vanligt takbyte? byter från plåttak till papp.
Utan att veta allt, innertaket bör inte behöva rivas. Där ni öppnat upp behövs självklart återställas.

Ovanifrån:
Riv ut isoleringen där det har läckt, undersök eventuella fuktskador på takstolarna, åtgärda (byt ut eller torka beroende på skada) har plasten varit hel så borde det inte vara någon skada på innertaket, alltså glesen och gipsen. Har glesen blivit fuktskadad så borde den torka av sig självt om det inte läckt extremt länge, men der borde ha märkts fort.
 
surris surris skrev:
Utan att veta allt, innertaket bör inte behöva rivas. Där ni öppnat upp behövs självklart återställas.

Ovanifrån:
Riv ut isoleringen där det har läckt, undersök eventuella fuktskador på takstolarna, åtgärda (byt ut eller torka beroende på skada) har plasten varit hel så borde det inte vara någon skada på innertaket, alltså glesen och gipsen. Har glesen blivit fuktskadad så borde den torka av sig självt om det inte läckt extremt länge, men der borde ha märkts fort.
Tack så mycket Surris, jag tycker också att det känns vanskligt att öppna upp inifrån. får kolla med firman som skall byta taket om de kan göra enligt din beskrivning. Ha en fin dag och tack åter igen!
 
surris
B Bait skrev:
Tack så mycket Surris, jag tycker också att det känns vanskligt att öppna upp inifrån. får kolla med firman som skall byta taket om de kan göra enligt din beskrivning. Ha en fin dag och tack åter igen!
Uppdatera hur det går!
 
surris surris skrev:
Uppdatera hur det går!
Absolut! takbytet kommer ske i december, så blir en positiv uppdatering i jan hoppas jag på. =)
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.