Vi ska byta ut två gamla velux takfönster. Storleken som vissa andra grannar har bytt till är Velux CK01 (55x70) och nu funderar jag på om man ska köra samma storlek. Prismässigt är t ex nästa storlek CK02 (55x78) billigare än den mindre modellen. Är det egentligen något större problem att byta till en större storlek? Bredden är det väl takstolarna som sätter gränsen men höjden är det väl ingen direkt begränsing på? Tänkte köra på Velux så kallade Solo 7 där smyg och allt ingår.
 
D DrDim skrev:
Vi ska byta ut två gamla velux takfönster. Storleken som vissa andra grannar har bytt till är Velux CK01 (55x70) och nu funderar jag på om man ska köra samma storlek. Prismässigt är t ex nästa storlek CK02 (55x78) billigare än den mindre modellen. Är det egentligen något större problem att byta till en större storlek? Bredden är det väl takstolarna som sätter gränsen men höjden är det väl ingen direkt begränsing på? Tänkte köra på Velux så kallade Solo 7 där smyg och allt ingår.
nej. Egentligen inte mer än att du får kapa pannorna eller vilken takbeklädnad du nu har.
 
Det är betongpannor och de gamla fönsterna har plåt som ligger ovanpå, var vanligt förr i tiden. Så kanske t.o.m. skulle kunna gå upp till 55x98?
 
D DrDim skrev:
Det är betongpannor och de gamla fönsterna har plåt som ligger ovanpå, var vanligt förr i tiden. Så kanske t.o.m. skulle kunna gå upp till 55x98?
ska du göra monteringen själv? Vi satte just in takfönster fast något större 98x114 de var hyfsat tunga att få upp på taket men annars verkade de inte så svårmonterade. Men i alla fall kanske värt att få en plåtas att göra nya täckningar
 
Nej vi ska ta en snickarfirma vi använt tidigare så ska rådfråga de också men tänkte kolla här först.
 
D DrDim skrev:
Nej vi ska ta en snickarfirma vi använt tidigare så ska rådfråga de också men tänkte kolla här först.
då ska det ju inte vara några problem
 
Vi bytte från 58x70 till 94x114 i badrummet, bästa jag gjort!
Så ska ni ändå byta, sätt in större! Det gör verkligen en gigantisk skillnad :)

Enda är la att man behöver ansöka om bygglov med största sannolikhet. Kan man rita själv så är kostnaden i sig liten, tror vårt bygglov gick på ca 2000kr vilket det som sagt var värt!
 
J Jarlsgård skrev:
Vi bytte från 58x70 till 94x114 i badrummet, bästa jag gjort!
Så ska ni ändå byta, sätt in större! Det gör verkligen en gigantisk skillnad :)

Enda är la att man behöver ansöka om bygglov med största sannolikhet. Kan man rita själv så är kostnaden i sig liten, tror vårt bygglov gick på ca 2000kr vilket det som sagt var värt!
Inte alltid takfönster är lovpliktigt men kan så klart vara det. Iof hade jag själv inte brytt mig att söka om det redan suttit där men beror ju lite på hur mkt större man sätter och vilken chansning man är villig att ta
 
O olofh skrev:
Inte alltid takfönster är lovpliktigt men kan så klart vara det. Iof hade jag själv inte brytt mig att söka om det redan suttit där men beror ju lite på hur mkt större man sätter och vilken chansning man är villig att ta
Nej inte alltid, men oftast då det blir en mindre fasadändring (y)

Hade man bytt från säg 58x70 till 66x78 så är det ju ingen större skillnad och inget som kommer "synas" så nej, där hade jag nog kanske inte heller brytt mig. Men att göra det större på några dm åt varje håll så hade jag garanterat kollat med en bygglovshandläggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.