Hej,

Jag har ett 70-talshus med takfläkt som ventilerar toaletter och tvättstuga (suger ut luften).

Nu har den gått sönder och det är ett stort och dyrt åbäke om man ska ha samma.

Jag har ändå tänkt flytta takfläkten till annan plats på taket, så jag vill köpa en ny. Men jag förstår inte skillnaden på frånluft och avluft.

Går man in på kända ventilations webbar, så finns där takhuv VHS och VF. VHS är en stor kantig plåtbox och VF är ett runt smäckert rör. På webben står att VF är en avluftshuv och att VHS är en avluft/uteluftshuv.



Vilket ska man välja? Jag vill ha en fläkt (kanalfläkt eller på taket) som suger ut lämplig mängd luft per timma från befintligt rörsystem i badrum/tvättstuga. Effektreglering är redan på plats.
 
Lite ordförklaringar:
Frånluft är det man suger ut från kök, badrum och tvättstuga t.ex.
Avluft är det man blåser ut efter fläkt och ev. värmeväxlare.
Uteluft är det man suger in för att leverera som tilluft till sov- och vardagsrum.

Så din VHS verkar sköta både luftflödet in och ut ur huset.

Men om du lägger upp länkar till produkterna kan du nog få bättre svar :)
 
Vad jag förstår är fläkten i din sista länk integrerad med en takgenomföring.

De två första länkarna är bara takgenomföringar, och kräver en kanalfläkt på vinden
(och det är väl så du hade tänkt dig?).
Själv har jag VF-takhuven till köksfläkten och VHS-huven till avluften från FTX-ventilationen.

Jag tycker att du skall ringa till Soliduct och tala om hur din anläggning ser ut och vad du vill ha.
De är mycket hjälpsamma, och kan alldeles säkert leta fram rätt grejer åt dig.

Jag har själv all ventilationsutrustning (utom FTX-aggregatet) från dem, bor ju i närheten :)
 
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.