Hej,
Har köpt ett hus från 1910. Funderar på att byta takstolar, kommer att isolera vinden och tilläggsisolera fasaden. Bjälkarna ligger på hammarband och jag är osäker på om jag behöver installera nya hammarband på bjälkarna och sedan nya takstolar? På en del ställen ligger bjälkarna ovanpå fönstren, måste jag ändra läge på fönstren för att installera stolpen så att bjälken inte behöver ligga på fönstren?
Skulle var taksam får tips och råd.
Sergey.
 
  • Gammal skadad bjälke vilar på stenvägg, behov av renovering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt takstomme och bjälkar i ett hus från 1910 med synliga hammarband och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill ha några användbara råd, måste du göra en mycket mer detaljerad beskrivning av hur det ser ut. Både tak, ytterväggar.och vindsbjälklag. Jag gissar att du behöver byta hela takkonstruktionen om du vill isolera vinden. Det kan bli en rätt omfattande historia.
 
Tack för tydligheten. Det är ett lerstenshus med träfasad. Vindbjälklag ligger på trästolpar med 1,2 m mellanrum. Spännvidden är 4,5 meter, taklutning 43 grader. Tjocklel på väggarna är 0,32 m inklusive träfasaden. Yttertaket är av eternit, under ligger träspont.

Frågan är om jag behöver byta hammarbanden när jag byter takstolar, eller bara installera nya hammarband på vindbjälkarna? Innertak med synliga träbjälkar och trästolpar i ett rum med lerstensvägg och träfasad. Detaljvy av ett hushörn med synligt träbjälklag och takstolar, äldre träfasad och del av eternittak. Gammalt lerstenshus med röd träfasad och slitet eternittak omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av lerstenshus med synlig träbjälklag, fönster och delvis avskalad träfasad.
 
Den fråga du måste ställa dig är om det ger så mycket att isolera vinden att der är värt besväret och pengarna. Takkonstruktionen, eternit på spån, kan antagligen hålla väldigt länge om du tar bort lite mossa. Bygger du om vinden behöver du troligen ta upp takkupor på mitten för att få in tillräckligt med ljus. Det är möjligt att en lösning med en diffusionsöppen duk på ny råspont (och täckning med pannor) gör att du kan bevara stora delar av den nuvarande takkonstruktionen (dock inte spån och eternit), men det är nästan omöjligt att säga utan att ha varit på plats. Vad som är bra är den stora taklutningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.