Vi ska byta tak på ett hus från -67, underlagspappen är slut. I dag ligger ett enkupigt betongfärgat (svart) med massa mossa. Min fråga är vilka pannor jag ska välja? Vi vill ha svarta pannor och en del säger att tvåkupiga ligger bättre och är lättare att lägga. Vill inte att det ska börja växa mossa på det i första taget, kan man behandla med något eller finns det färdigbehandlade? Kom gärna med förslag.
 
De flesta vanliga betongpannor är idag ytbehandlade, så att de skall stå emot mossa etc.
Hur länge det sedan verkligen håller beror ju på ett antal faktorer..

Vanligast idag är ju tvåkupiga. De ligger stabilt precis som du själv skriver och är lätta att lägga. Tillverkas av bl.a. Benders, Mjöbäckspannan, Jönåkerpannan m.fl. Kolla vad din lokala handlare kan erbjuda bäst pris på.
 
det är alltså betongpannor man ska ha inte tegel?
 
Det är inget fel på tegel, dock kräver det ett ordentligt undertak då det ej är ett tätt tak... Vi lägger Lertegel just nu..

Lertegel kan variera i storlek från panna till panna så det kräver lite av dig som ska lägga pannorna...
 
Totte_S
Kika lite i verkligheten på en svartglaserad tegelpanna, kanske är något för dig? Ett hus från -67 bär både betongpannor och tegelpannor med någon sorts värdighet enligt mig, även om jag inte är förespråkare av betong. Men det handlar ju lite om pengar också. Betongpannor är prisvärda, glaserat tegel är inte direkt billigt om man säger så.
 
öland skrev:
Vill inte att det ska börja växa mossa på det i första taget, kan man behandla med något eller finns det färdigbehandlade? Kom gärna med förslag.
Såg här på forumet för ett tag sen ett tips om koppartråd spänd över nockpannorna. När regnet faller över tråden avsöndrar den ämne som förhindrar mossa att växa till sig. Har även hört av flera i min omgivning att detta fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.