J
Nyköpt 65kvm hus med lika stor källare. Källaren ska pga fukt rivas ut om någon månad av företag och putsas + målas av oss själva när tid finns. Källaren ska sedan användas till förråd och tvättstuga.

Uppvärmning: luftvärmepump på övre plan + elradiatorer med elpatron på båda planen.

Taket ska även bytas innan snön kommer och i samband med de båda renoveringarna kom jag även på att ventilationen kanske bör ses över då det påverkar takets ytskikt.

I dagsläget:
Övre plan:
  • 1 modern glaskamin in till murstock. Kommer använda ~1kbm/år.
  • 1 skruvventil i duschrum, 1 skruvventil i toalett, 1 öppet galler i vardagsrum --> ett ~8cm gjutjärn rör genom taket med "180 graders sväng". Har testat med rök och alla suger lite.
  • Köksfläkt som ser ut att gå in i murstocken?
  • Inga tilluftsventiler

Nedre plan:
  • 1 ventil i badrum (ska rivas pga asbest och fukt), 1 ventil i skrubb (ska rivas pga trä), även kopplat till avloppet i gjutgärn --> ett 8cm gjutjärnsrör genom taket med "180 graders sväng". Har testat med rök och suger ingenting.
  • Inga tilluftsventiler

Inga prolem med luften på övre plan, men eftersom källaren ska fixas till och taket bör väl ha nya takkupor när det läggs känns det vettigt att i alla fall överväga något..

What to do?
  1. Tilluftsventiler?
  2. Sammanfoga rören från källaren och boytan till ett och köra en rörfläkt? Inte sammanfoga och köra två rörfläktar?
  3. Ta bort rör till tak från källaren och sätta in frånluftsfläktar + tilluft i källarväggen?
 
Åsa Lund
Om du inte ska göra nåt åt värmesystemet så bör du försöka återvinna så mycket av elvärmen som möjligt. Kolla upp om det går att installera FTX i huset. Ungefär 30% av värmen återvinns på årsbasis. Om du dessutom saknar tilluft så blir detta klockrent!
 
J
Åsa Lund skrev:
Om du inte ska göra nåt åt värmesystemet så bör du försöka återvinna så mycket av elvärmen som möjligt. Kolla upp om det går att installera FTX i huset. Ungefär 30% av värmen återvinns på årsbasis. Om du dessutom saknar tilluft så blir detta klockrent!
Tack för svar! Det känns så jvla dyrt bara. Vi kommer att ha en årsförbrukning på 13000kwh ca, 30% av det är 3900kwh, lika många kronor per år och installation av FTX verkar gå på 60-70kkr. 60/4 = 15 år om jag inte är helt ute...

Sry förresten. Vattenburen förresten, uppvärmt med elpatron. Missade i första inlägget

Men ändå, om vi skulle. Hur kommer man ner i källaren?
 
Åsa Lund
Kan vara svårt att räkna hem om man inte får ROT. Pengarna får du nog tillbaka när du säljer huset? Hur värderar man komfort?
 
Mekanisk frånluft med väggventiler för tilluften skulle jag kört, billigt och enkelt, vättre än självdrag men inte lika bra som FTX.
 
J
Jonatan79 skrev:
Mekanisk frånluft med väggventiler för tilluften skulle jag kört, billigt och enkelt, vättre än självdrag men inte lika bra som FTX.
Tack! Väggventiler förstår jag (sovrum och vardagsrum), men kan du precisera frånluften? Det går som sagt upp två rör bredvid murstocken (en från källaren med 2 ventiler + koppling till avlopp, en från övervåning med 3 ventiler), bör jag ta bort dem helt när jag lägger tak och köra frånluft genom väggar? Eller 1 rörfläkt? 2? Takfläkt? Novis ��

På boplanet vetter inga väggar ut från duschrum eller toalett, då vore nog bra att ha kvar takutblåset dit iaf. Källaren kan jag göra vad som helst med ☺ Vill bara ha lite bättre luft där, men ska bara användas som tvättstuga.
 
Mekanisk frånluft bygger på en elektrisk fläkt som placeras antingen tex på tak eller vind.
Utsug ska ske i kanaler från badrum, tvättstuga och tex källare om du tycker det behövs bättre luftombyte där. Köksfläkt skall ha egen kanal eller kolfilterfläkt som är vanligast.
Du kan säkert använda de flesta av bef rör så det borde gå smidigt. Ring någon vent-firma i krokarna så kan dom komma och titta å ge offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.