Nästa helt platt garagetak där getingar/humlor/fåglar har frossat och plockat bort en stor del av all isolering sedan 70-talet (spån) så tänkte jag ny byta ut detta samt in med ny isolering.

När allt är borta, är det då:
1. Ångspärr
2. Isolering ( vilken typ??
3. Strö/bärläkt
4. ??
5. Plåttak (TRP20 eller liknande)
 
Är garaget uppvärmt?
 
R
Buuzzz Buuzzz skrev:
Nästa helt platt garagetak
Vilken lutning har du på taket?
Buuzzz Buuzzz skrev:
där getingar/humlor/fåglar har frossat och plockat bort en stor del av all isolering sedan 70-talet (spån) så tänkte jag ny byta ut detta samt in med ny isolering.

När allt är borta, är det då:
1. Ångspärr
2. Isolering ( vilken typ??
3. Strö/bärläkt
4. ??
5. Plåttak (TRP20 eller liknande)
TRP 20 brukar rekommenderas ned till 14 graderslutning..

Har du bilder på hur det ser ut?
 
Uppvärmt: Ja

Lutningen vet jag inte (är inte hemma nu) men en klassisk ”låda” där det nu ligger TRP20.

Det är en ”nock” och avrinning åt bägge hållen.

Tog en bild från nätet på typen av tak, fast då är mitt ett dubbelgarage från början v 70-talet.
 
  • Brunt dubbelgarage med vitt tak från 70-talet, nock och avrinning märks i mitten av taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Buuzzz Buuzzz skrev:
Uppvärmt: Ja

Lutningen vet jag inte (är inte hemma nu) men en klassisk ”låda” där det nu ligger TRP20.

Det är en ”nock” och avrinning åt bägge hållen.

Tog en bild från nätet på typen av tak, fast då är mitt ett dubbelgarage från början v 70-talet.
Det dära ser ut att vara ett platt tak och då är svetsad takpapp/duk det man brukar läggar som sagt TRPn kräver 14 graders lutning..
 
Jo det ser ut att vara det, men….

Det ligger TRP20 på mitt tak med en svag lutning från mitten med hängrännor och stuprör på vardera sida av garaget.

Hur det ser ut under plåten vet jag inte, om det t ex hänger fritt för att skydda ett papptak eller om det är någon annan lösning får jag kolla närmare på när jag komme hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.