Halloj!

Vi har en gammal friggebod på tomten som såvitt jag vet har stått där sedan "urminnes tider". Den står precis i tomtgränsen (tom med ena hörnet på grannens tomt på vissa kartor) men det är mot ett berg (grannen i fråga har sitt hus ca 15 m över oss) så det stör ingen.

Nu skulle jag vilja byta från nuvarande sadeltak till pulpettak för att få lite mer ståhöjd inne i boden. Jag kommer såklart hålla mig under maxhöjden för friggebodar.

Min fråga är helt enkelt om man får göra det bara sådär eller om man måste införskaffa grannhöranden och skicka in osv. Jag har lite dålig koll på vad som gäller för friggebodar. Jag vet att man måste ha godkänande från grannarna för att sätta upp en friggebod inom 4,5 m från tomtgränsen, men vad gäller egentligen för att ändra utseendet (inte BYA) på en som redan står där?
 
Åsa Lund
Om området är detaljplanelagt (oftast alla samhällen) krävs bygglov för fasadändring.
 
Även på friggebod? Gäller det specifikt eftersom den står närmre tomtgräns än 4,5 m? Annars hade man ju kunnat riva den och bygga en ny utan bygglov, så då låter det konstigt att man skulle behöva bygglov för en förändring...
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.