Huset är byggt 71 och det är original tak. Vi köpte hus i november och under besiktningen hittades det att det var läckage. Råsponten var angripen av fukt.

Upptäckte i helgen som var att råsponten har blivit angripen på en annan del av taket också.

Vad ska man tänka på inför kontakt med takläggare? Vad är riktpris per m²?
Värt att byta all råspont eller bara de angripna

Jag kommer själv stå för byggnadsställningen efter en i familjen jobbar som ställningsbyggare. Funderar även på att riva ner dom gamla plattorna själv för att spara in pengar.
Undersida av ett trähus tak med synlig mögel och fuktskador på råsponten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktangripen råspont i taket på ett hus byggt 1971, med synliga fuktfläckar och mörknade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte det ser så farligt ut på bilderna men det kan vara väldigt svårt att få en riktig uppskattning utan att vara på plats. Är träet mjukt? Annars räcker ju slipning på insidan för att få bort eventuellt påväxt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ingen fara med den råsponten på långa vägar.
Men får du inte taket tätt så har det kanske inte många år kvar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ingen fara med den råsponten på långa vägar.
Men får du inte taket tätt så har det kanske inte många år kvar.
Jag funderar på om det är dålig cirkulation på vinden. Det finns ingen ventilgaller eller så uppe på vinden och dålig ventilation nere i huset. Kan det vara kondens som gjort råsponten ful?
 
Kjell_hockeytränare Kjell_hockeytränare skrev:
Jag funderar på om det är dålig cirkulation på vinden. Det finns ingen ventilgaller eller så uppe på vinden och dålig ventilation nere i huset. Kan det vara kondens som gjort råsponten ful?
Om det är kondens, borde inte möglet vara mer jämnt utspritt? Den ena skadan såg väldigt lokal ut. Skulle kunna vara att pappen är dålig/spröd lokalt och att en panna flyttat sig lite efter en storm så att det läckt in. Vad finns för genomföringar? Det är en vanlig källa till läckor.

Jag tog in firma som gjorde komplett takomläggning med plåtjobb och hela faderullan.

1. Låt flera firmor offertera jobbet. Det skiljde 60% mellan de två jag kollade med. Borde kanske kollat fler firmor men hade två oberoende referenser på den billiga firman, så jag körde på det. Den firman körde fastpris.

2. Speca tydligt och tänk igenom vad du vill ha. Typ: vindskiva, plåtinklädd vit, avloppsluftare plåt vit, nya hängrännor & stuprör osv. Om något inte är med i en fastprisoffert så är det ju bra läge för entreprenören att klämma in lite löpande tillägg, med all rätt. Det kan ju då tyvärr bli en tråkig överraskning med en massa tillägg.

Det är helt rätt tänkt att byta taket först om det har potential att läcka m.a.p ålder och kvalitet vid den förra takläggningen(y)
 
köp en enkel fuktmätare på jula , biltema eller clas olson kostar ca 200 kronor , och mät fukthalten .

Bara där har du kommit långt.
ang. råspont brukar de flesta seriösa takfirmor låta byte av råspont upp till 5-10 kvm ingå i offerten.

ang. offerter brukar jag säga , ta in minst 5-6 st
ta bort den dyraste & den billigaste

välj den som känns rätt för dig ,

En timmes forskande på nätet om ev takfirmor kommer du långt med.
ta ALLTID fast pris och be dom speca allt som ingår .

Lycka till
 
O OTGI skrev:
Om det är kondens, borde inte möglet vara mer jämnt utspritt? Den ena skadan såg väldigt lokal ut. Skulle kunna vara att pappen är dålig/spröd lokalt och att en panna flyttat sig lite efter en storm så att det läckt in. Vad finns för genomföringar? Det är en vanlig källa till läckor.

Jag tog in firma som gjorde komplett takomläggning med plåtjobb och hela faderullan.

1. Låt flera firmor offertera jobbet. Det skiljde 60% mellan de två jag kollade med. Borde kanske kollat fler firmor men hade två oberoende referenser på den billiga firman, så jag körde på det. Den firman körde fastpris.

2. Speca tydligt och tänk igenom vad du vill ha. Typ: vindskiva, plåtinklädd vit, avloppsluftare plåt vit, nya hängrännor & stuprör osv. Om något inte är med i en fastprisoffert så är det ju bra läge för entreprenören att klämma in lite löpande tillägg, med all rätt. Det kan ju då tyvärr bli en tråkig överraskning med en massa tillägg.

Det är helt rätt tänkt att byta taket först om det har potential att läcka m.a.p ålder och kvalitet vid den förra takläggningen(y)
Hej!
Jag upptäckte att nockpannorna inte låg över sista/första takpannorna så det är glapp. En takfirma tror, som dessutom känns logistik är att vattnet kommit in i glappet, runnit längst med pappen och krupit in där pappen är spikad. Därav fläckvis

Bråkar med Anticimex då dom ej uppmärksammade detta under besiktningen.

Har offert från tre företag. Två plåt och en betongpannor.
 
  • Tätt tagen bild av ett grått tegeltak med synligt glapp mellan nockpannor och takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OTGI
  • Laddar…
Kjell_hockeytränare Kjell_hockeytränare skrev:
Hej!
Jag upptäckte att nockpannorna inte låg över sista/första takpannorna så det är glapp. En takfirma tror, som dessutom känns logistik är att vattnet kommit in i glappet, runnit längst med pappen och krupit in där pappen är spikad. Därav fläckvis

Bråkar med Anticimex då dom ej uppmärksammade detta under besiktningen.

Har offert från tre företag. Två plåt och en betongpannor.
Det där borde du täcka omgående och inte vänta.
 
Kjell_hockeytränare Kjell_hockeytränare skrev:
Hej!
Jag upptäckte att nockpannorna inte låg över sista/första takpannorna så det är glapp. En takfirma tror, som dessutom känns logistik är att vattnet kommit in i glappet, runnit längst med pappen och krupit in där pappen är spikad. Därav fläckvis

Bråkar med Anticimex då dom ej uppmärksammade detta under besiktningen.

Har offert från tre företag. Två plåt och en betongpannor.
Anticimex lär väl ha gjort någon form av anmärkning på taket?

Så då har de väl också informerat om att en fördjupad undersökning krävs, varför ska de lägga mer tid på det efter det?
Betalade för en fördjupad undersökning av taket?
 
Violina Violina skrev:
Anticimex lär väl ha gjort någon form av anmärkning på taket?

Så då har de väl också informerat om att en fördjupad undersökning krävs, varför ska de lägga mer tid på det efter det?
Betalade för en fördjupad undersökning av taket?
Nej, de skrev ett luddigt uttalande om taket och att det inte var tätt. Bokade fördjupad. Besiktningsmannen som gjorde första skulle göra den fördjupade och han skrev att det var onödigt och slöseri med pengar om jag ändå ska byta taket.
 
T TheGame skrev:
Det där borde du täcka omgående och inte vänta.
Det har nog varit sådär väldigt många år!
 
Kjell_hockeytränare Kjell_hockeytränare skrev:
Nej, de skrev ett luddigt uttalande om taket och att det inte var tätt. Bokade fördjupad. Besiktningsmannen som gjorde första skulle göra den fördjupade och han skrev att det var onödigt och slöseri med pengar om jag ändå ska byta taket.
Du tycker alltså inte det räcker att de uttryckligen skrivit att taket inte är tätt?

Vad mer behöver du för indikation på att det behöver åtgärdas??

Nä, jag tycker det var schysst av besiktningsmannen att spara dig de pengarna.
 
Kjell_hockeytränare Kjell_hockeytränare skrev:
Det har nog varit sådär väldigt många år!
Tur att det inte blivigt värre då. Men dumt att utmana.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.