Huset är byggt 71 och det är original tak. Vi köpte hus i november och under besiktningen hittades det att det var läckage. Råsponten var angripen av fukt.

Upptäckte i helgen som var att råsponten har blivit angripen på en annan del av taket också.

Vad ska man tänka på inför kontakt med takläggare? Vad är riktpris per m²?
Värt att byta all råspont eller bara de angripna

Jag kommer själv stå för byggnadsställningen efter en i familjen jobbar som ställningsbyggare. Funderar även på att riva ner dom gamla plattorna själv för att spara in pengar.
Undersida av ett trähus tak med synlig mögel och fuktskador på råsponten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktangripen råspont i taket på ett hus byggt 1971, med synliga fuktfläckar och mörknade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte det ser så farligt ut på bilderna men det kan vara väldigt svårt att få en riktig uppskattning utan att vara på plats. Är träet mjukt? Annars räcker ju slipning på insidan för att få bort eventuellt påväxt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ingen fara med den råsponten på långa vägar.
Men får du inte taket tätt så har det kanske inte många år kvar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ingen fara med den råsponten på långa vägar.
Men får du inte taket tätt så har det kanske inte många år kvar.
Jag funderar på om det är dålig cirkulation på vinden. Det finns ingen ventilgaller eller så uppe på vinden och dålig ventilation nere i huset. Kan det vara kondens som gjort råsponten ful?
 
Kjell_hockeytränare Kjell_hockeytränare skrev:
Jag funderar på om det är dålig cirkulation på vinden. Det finns ingen ventilgaller eller så uppe på vinden och dålig ventilation nere i huset. Kan det vara kondens som gjort råsponten ful?