Har stora problem med is i ränndalar.
Vi har tilläggsisolerat där vi kommer åt, men det hjälpte inte nämnvärt.

Huset är 2 våningar plus vindsvåning och oåtkomligt vindsutrymme.

Huset ser ut som ett T sett uppifrån, mansardtak,baksidan är utan kupor eller annat försvårande.

Gult trähus med svart tak, fönsterluckor, cykel, parkbänk och sopkärl utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ränndalen där har nu kanske 30cm is, samt is runt snörasskydd.

Går det att riva av taket, rensa undan och bygga en "vanlig" takkonstruktion på den övre delen i år, ta högra sidan nästa år och baksidan om ytterligare ett år?
Förstår att det kommer se konstigt ut och man får väl göra stora nockplåtar som täcker både nya taket som väl blir högre och det gamla?

Gult hus med buktigt, rött tak, snöskydd, fönsterluckor, cykel, trädäck framför, urbant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså byta det inringade i år

Idag så ligger det någon typ av längdspårad råspont på fel ledd, alltså uppifrån och ner, ingen papp vad jag sett och plåten spikad direkt ner i råsponten.

Vet inte annars hur jag ska komma tillrätta med isen om man inte får i mer isolering och får någon typ av luftning som kan ventilera bort värme
 
Eller är det någon som har någon annan idé om vad man ska göra för att slippa isproblemet?

Byta hela taket hinner jag inte och har inte råd att leja bort jobbet, fått indikationer på runt 400'
 
Självklart kan du göra det i etapper. Du kommer få jobba lite extra i övergångarna mellan dom olika etapperna bara. Se till att tänka till så du gör lite extra i början för att underlätta för nästa omgång.
Jag gjorde mitt hus i etapper då kag också har nock i flera väderstreck, men jag gjorde allt under en sommar.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Ok det låter bra, ja extra jobb blir det ju så klart men det är helt ok.

Om jag river ner till takstol, är det då en oljemasonit på den, en 28*70 mot takstolen med masonit mellan, råspont, papp, strö och bärläkt och sist plåt?

Bygger då kanske 7-10cm högre än det är idag?
 
Vad du har för undertak och hur det är läktat måste undersökas på plats.

Jag hade bytt hela vägen från nock till hängränna, annars blir det jobbigt. Alltså runt kuporna också.

Man kan lägga en självreglerande värmekabel i ränndalen, drar förstås lite el men löser ju problemet till du är klar.
 
Larsa Larsa skrev:
Vad du har för undertak och hur det är läktat måste undersökas på plats.

Jag hade bytt hela vägen från nock till hängränna, annars blir det jobbigt. Alltså runt kuporna också.

Man kan lägga en självreglerande värmekabel i ränndalen, drar förstås lite el men löser ju problemet till du är klar.
Ja som jag skrev så är det råspont med 2 frästa spår i längdriktning och råsponten är spikad från nock till hängränna, alltså lodrätt inte som man gör idag och lägger vågrätt.
Spåren är nog tänkta att forsla iväg ev vatten då ingen papp finns.

Ja det kan man ju så klart göra, det är ju inget större merjobb så helt klart gör jag det.

Ligger kabel där idag, men jag har inte haft igång den... Men nu är den igång, få se om den orkar lösa problemet eller om den gör det värre 😬
 
Se för f-n till att isolera när du har det öppet. Hade samma problem som du och när det smälte så droppade det inomhus. Jag höjde mitt tak 300mm och tilläggsisolerade 250mm. Har ingen is i ränndalarna alls nu.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Se för f-n till att isolera när du har det öppet. Hade samma problem som du och när det smälte så droppade det inomhus. Jag höjde mitt tak 300mm och tilläggsisolerade 250mm. Har ingen is i ränndalarna alls nu.
Det är därför jag måste öppna upp nu.
Is i ränndalar och dropp inne 😢

Isolerar man ända ut i takfotstassen när man har lådor som jag eller avslutar man isolering vid yttervägg?
Antar att man inte kan spika täta lådor utan det måste finnas nån ventilation även i dom?
 
Du avslutar vid yttervägg. Du måste ta in luften någonstans. Jag gjorde en 20mm spalt mella vindskivan och underspikningen.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Är det rätt med masonit på takstolarna och sen en 28*70 och därefter råspont?

Eller finns det nåt annat som är bättre och/eller billigare
 
nino nino skrev:
Är det rätt med masonit på takstolarna och sen en 28*70 och därefter råspont?

Eller finns det nåt annat som är bättre och/eller billigare
Nu förstod jag att du frågade om konstruktionen var rätt. Trodde du frågade om det var det som var befintlig konstruktion…..

Har förstått att tidigare rekommendationer på 45mm luftspalt under råspont minskats . Borde gå att få fram nya rekommendationer på nätet, hörde 22mm men osäker.

Tycker själv 1200mm är för brett för masonit (om takstolarna sitter med det avståndet). Har kört en läkt i mitten, men det är ju svårt om man jobbar uppifrån. På en attefallare jag byggde körde jag vindduk på takstolarna, sen läkt och sist råspont.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja 1200 då lär ju en masonit hänga bra nog.
Men stoppa i en extra regel, 45*75/90 borde ju gå rätt enkelt.
Är kanske 2-2.5m varje del vid fönstren
 
Funderat lite i helgen...
Om jag river av plåten och sponten är relativt bra i skick, skulle jag kunna slå på en 20-28 mm tjock bräda direkt på sponten och använda gamla råsponten istället för masonit/duk?
Eller måste den bort?

Tänkte att man tar upp en lucka till vinden så den blir åtkomlig.
Fixar till stopp i nederkant av takstolarna, om det inte finns redan.

Sen får en firma komma och sprutisolera vinden och alla fack i taket, ev komplettera med hål så man får isolering överallt.

Är bef råspont skit så åker den ju bort så klart.
Eller är det dumt, är det bättre att öppna? Tänker att allt spån river väl ur där taket är brant
 
Är råsponten ok och du kan spruta in mer isolering under så kan du låta den vara. Men du behöver ett undertak, papp eller duk. Blir kondens under plåten. Sen behöver du ju spika läkt enligt takets instruktioner. Ofta 22mm ströläkt och bärläkt tvärs dem. Falsat plåttak och pannplåt kan ofta läggas direkt på undertaket
 
Jo råspont ovan på råsponten med 20-28mm mellan och papp/duk får det ju bli.

Får lov att kolla lite hur det ser ut innan man tar ett beslut, men kan jag lämna så sparar man ju lite tid.

Blir luftspalten hela vägen när det är mansardtak eller är det öppet i vinkeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.