Hej,

Nästa år ska jag byta tak. Har ni några tips på hur jag bör gå till väga för att upphandla tjänsten:
- Hur hittar jag lämpliga företag?
- Vad ska jag kolla upp innan kontraktsskrivning?
- Vad bör jag se till finns med i kontraktet?

Jag tänkte inte göra något själv utan lägga ut allt på takläggaren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh

Peter
 
Jag ska lägga om taket nästa sommar själv, men hade några firmor över för att titta på det och se om det skulle vara prisvärt. Dock skulle det billigaste företaget ha 65 000 kr efter rot i bara arbetskostnad, så jag har valt att lägga om själv.

- Hur hittar jag lämpliga företag?
Jag googlade för att se vilka som fanns i närheten samt vilka som verkade seriösa. Ta gärna in offerter från flera företag (jag tog in från 4 st).

- Vad ska jag kolla upp innan kontraktsskrivning?
Du ska absolut vara med när de är och tittar på taket för att lämna offerten för att få en känsla för hur de är. T.ex. så stegade en upp längden på huset till offerten, det kändes ju lagom seriöst tycker jag. En annan var uppe på taket och mätte och tittade, han kändes väldigt seriös och någon som jag skulle kunna anlita (om det inte vore för priset).
Kan även kolla upp referenser till företaget, dock om du frågar företaget så väljer de ju ut referenser som blivit nöjda. Fråga runt i vänskapskretsen eller kolla på nätet om någon har åsikter om företaget, bra eller dåliga.

- Vad bör jag se till finns med i kontraktet?
Se till att priset specificeras. De offerter jag fick var fasta offerter utan byte av råspont, vid byte av råspont så tillkom en timkostnad plus material. Däremot ingick allting annat (takpannor, nockpannor, underladspapp...). Se till så att materialet är specat, speciellt om det är några ovanligare pannor som är dyrare än vanliga.
Se upp med vad du måste göra själv (du skriver att du inte vill göra något). De flesta företag har containrar och slänger skräpet, men se till att det finns skrivet i kontraktet om du vill ha det.
Tider. Se till att det finns skrivet när det ska påbörjas, när det ska avslutas, samt vad som händer vid dröjsmål (du borde få ersättning/rabatt då).

Detta var några saker jag kom på, förhoppningsvis kommer fler kloka personer med åsikter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.