J
Takomläggningsprojekt på hus med borttagna eternitpannor och ställning runt byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis renoverat hustak med några kvarvarande eternitpannor och blottlagda träreglar under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Idag börjar projektet att byta tak, de gamla eternitpannorna ska bort, på med planja trend. Jag har fått många bra tips här på forumet angående hur man enklast får lös pannorna. Mitt val föll på tigersågen med metallblad, kapade skallarna och veck med pannorna. Inser att det är dammet som är illa att få i sig, men med bra andningsmask känner jag mig lugn. Dock har jag slarvat med kläderna, är +23 så barUber får funka. Har bara knäckt 3 plattor såhär långt och det blåser bra åt rätt håll, än så länge .
Nu till min fråga!
Jag ska lägga råspontluckor och takduk. Skulle ni behålla bärläkten och masoniten, och lägga råspontluckorna direkt på?? Allt är rakt och virket är som nytt, reglarna är 50x60mm, tänker att det inte borde vara fel att det blir en luftspalt mellan rote och masonit? Luftning blir ju då i varje fack via gaveln och luftspalt vid takfot blir också kvar. Men då under masoniten förstås.
Hur hade ni gjort? Allt verkar vara oväntat rakt så det skulle såklart även underlätta arbetet mycket. Takfoten kommer förlängas.
 
Jag hade tagit bort masonit och ersatt med duk/väv ingen råspont.
Alt på med plåt direkt.
Varför råspont?

Har själv bytt från samma till plåt jag tog bort allt och satte sen väv och plåt
 
J
Det skulle vara ett väldigt bra alternativ.
Tror jag har sett lite för många bilder på just de plana plåttaken lagda direkt på läkt, där man ser läkten igenom, är mest därför jag vill lägga rote. Vad körde du för läkt? Inga problem med bucklor/märken i plåten från läkten vid temperaturförändringar osv?
 
J Jonas1035 skrev:
Det skulle vara ett väldigt bra alternativ.
Tror jag har sett lite för många bilder på just de plana plåttaken lagda direkt på läkt, där man ser läkten igenom, är mest därför jag vill lägga rote. Vad körde du för läkt? Inga problem med bucklor/märken i plåten från läkten vid temperaturförändringar osv?
Jag häftade fast väv på takstolarna.
Spikade sen vanlig ströläkt som man köper på Byggmax längst med takstolarna och sen 45*90 som bärläkt.
Plåttak använda jag Kami terra plegel med sandad yta så det ser ut som betongpannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.